Jak and Daxter: The Precursor Legacy (HD)

The_precursor_Legacy_world_map

Et udfordrende spil med hang til frustrationer
Developer: Naughty Dogs
Udgivelse: 17. februar 2012
Anskaffelse: PSN
Platform: Ps2, Ps3 & Playstation Vita

Jak & Daxter prøvede jeg første gang, da jeg var barn, og jeg huskede det kun som en virkelig god oplevelse, men efterhånden som jeg fik spillet det igennem igen, gik det op for mig, at jeg havde glemt alle frustrationerne, jeg har haft med det spil. Det tester virkelig din tålmodighed til tider, men samtidig er det et spil, der er din tid værd, da det udover de frustrerende dele kun er virkelig fantastisk.

Spillet starter med, at drengene Jak & Daxter sniger sig rundt på Misty Island, hvor Daxter falder ned i Dark Eco, hvilket forvandler ham til en ottsel, et lille odderlignende dyr. De tager tilbage til deres landsby og beder deres leder om hjælp, og de skal nu ud og finde Gol Acheron, “The Sage of Dark Eco”, der er den eneste, som kan hjælpe Daxter med at blive forvandlet tilbage.

Gennem Jak & Daxter kommer du til at se mange forskellige miljøer, lige fra lava-baner til en stor aktiv mine og endda også et fort på en bjergtop. Banerne er alle sjove at udforske og de forskellige miljøer gør, at hvert område føles frisk og intet af spillet føles som genbrug, hvilket kun er positivt.

Til hver bane i spillet er der en bestemt sang tilknyttet, og de følger alle banens tema og føles alle helt unikke. Jak & Daxter har hele vejen igennem et virkelig godt soundtrack, der er ret mindeværdigt.
Noget andet, der er mindeværdigt er de mange forskellige personligheder, du møder, da de fleste af dem, er ret sjove og kunne sagtens have fyldt lidt mere end bare nogle enkelte cutscenes og dialog.

Gameplaymæssigt er det et tredjepersons platformsspil, og det kan til tider volde lidt problemer med kameravinklen, da nogle hop skal være ret præcise, hvilket er svært, når man ikke helt kan bedømme afstanden mellem to platforme. Man skal dog også kæmpe mod fjender gennem spillet, hvoraf Jak har nogle forskellige angreb samt mulighed for at gennem Yellow Eco at kunne skyde ildkugler mod fjenderne.

Jak & Daxter bragte mange gode minder tilbage, men også en del dårlige. Det første dårlige minde var, hvor uretfærdigt spillet til tider kan føles. Du har tre liv og mulighed for at få et fjerde ved at samle grønne orbs, men kombinerer du max 4 liv med et kamera, der kan drille, og at fjender nemt at ramme dig, så kan du hurtigt føle, at spillet straffer dig unødvendigt meget, da du når du dør, også bliver smidt tilbage til seneste checkpoint, som oftest er i starten af banen. Alle de ting, du har samlet, beholder du, men fjenderne er tilbage, og du skal nu til at løbe gennem banen endnu en gang.

At kun have de 4 liv volder også problemer i bosskampene, hvoraf den ene foregår på platforme, der ligger på lava. Gennem kampen fjernes dele af platformen, og du skal på et tidspunkt løbe tilbage til den ene ende af platformen, hvor kameraet er fastlåst, så du ikke kan se, hvor du skal hoppe hen. Samtidig er der et par minispil, der pga. styringen og nogle regler, der virker helt forrykte, der også kan volde problemer.

En ting, der også er lidt dum, men ikke helt spillets skyld, er, at nogle af de ting, Jak kan, ikke forklares i selve spillet, og da jeg har det digitalt, har jeg ikke adgang til en manual. Jeg fandt dog min ps2-version frem og læste i manualen og visse af de moves, Jak kan, skal bruges gennem spillet så, at de ikke forklares er lidt skidt. Samtidig giver det dog incitament til, at man udforsker selve styringen samtidig med banerne.

Jeg elsker Jak & Daxter, det er et af de bedste spil, jeg nogensinde har spillet, men det er samtidig så ekstremt frustrerende til tider. Jeg vil anbefale det til alle fans af platformspil, men vær klar til at tage et par pauser, hvis det volder dig problemer. Det er helt klart også en gennemspilning værd, hvis du holder af gode historier og dejlige karakterer.

Leave a Reply

