Midnight Mysteries 4: Haunted Houdini

Midnight Mysteries Haunted Houdini

Hidden object-spil fyldt med en anderledes historie

Developer: MumboJumbo
Udgivelse: 29. marts 2012
Anskaffelse: Steam & Gamehouse
Platform: Pc

Jeg har spillet få hidden object-spil, men de få, jeg har prøvet, har været meget underholdende, så jeg var ret spændt på det her.
Efter 4 timer med Haunted Houdini, kan jeg i hvert fald sige, at jeg ikke blev skuffet, da spillet også indeholder andre ting udover hidden object-puzzles.

Historien handler om udbryderkongen Houdini, der har lovet sin kone at forsøge at kontakte hende efter sin død. Det skulle være det ultimative stunt, men efter mange år var Bess stadig ikke i stand til at kontakte ham, så du bliver opsøgt af hendes ånd, der beder dig om at forene hende med sin elskede.
Du skal nu grave i Houdinis fortid, hvor du opdager en del hemmeligheder og møder andre kendte personer som Sir Arthur Conan Doyle.

Historien bliver fortalt af de forskellige ånder og gennem ting, du finder i spillet. I starten fulgte jeg med i historien, men efter en time tabte den mig lidt, og jeg blev bare forvirret.

Dette skete mest, fordi man gennem spillet bliver smidt frem og tilbage mellem steder, hvilket godt kan virke lidt forstyrrende.
Jeg kunne i hvert fald godt have brugt en bedre overgang til nye steder og måske lidt mere forklaring på, hvorfor man bliver flyttet derover.

Selve gameplayet fungerer ret godt. Hidden object-scener er ret sjove, og de kan være ret udfordrende. Af andre puzzles kan nævnes en æske, hvorpå du skal køre musen henover firkanter i et langt spor uden at ramme en blok, du har været på før.

Gennem spillet kan man finde ravne, der giver dig adgang til råd, som du godt kan få brug for. Hvis du bruger et råd, når du er i en hidden object-scene flyver ravnen henover skærmen, og så lyser et område på skærmen op, hvor den ting, du mangler, er. Det er et godt system, som hjælper dig ret meget.

Gennem spillet har jeg dog oplevet, at der et par steder var noget, jeg skulle gøre, som ikke helt virkede oplagt, og som spillet kun meget svagt antød, hvis overhovedet. Det er ikke noget, der generer selve spillet dog, da man kan bruge et hint for at få hjælp til, hvor man skal hen.

Musikken i Haunted Houdini er ikke noget vildt, men passer meget godt til spillets overordnede tema, gys. Derfor udsættes du også for nogle scares i spillet, hvor nogle ting springer ud mod dig. Det er dog sjældent særlig uhyggeligt, og bliver mere lidt komisk, men det er nu stadig underholdende, at de har den slags med.

Udover hovedhistorien er der også andre gamemodes, som en, hvor det er ren hidden object eller en anden, hvor man skal finde houdinis udstyr gemt rundt omkring i hans hus.

Alt i alt er det et meget sjovt spil, der dog kan klares ret hurtigt og på trods af de andre gamemodes, er der ikke så meget genspilningsværdi her, medmindre du føler for at høre historien igen. Det er nok ikke et spil, jeg vil vende tilbage til.

Leave a Reply

