Heart of Darkness

Heart_of_Darkness_PSX_PSXtitle
Et platformsspil fyldt med frustrationer og urimeligt trial and error.

Developer: Amazing Studios
Udgivelse: Juli 1998
Anskaffelse: Størst chance brugt.
Platform: Pc & Ps1
Pris givet: 10 kr.

Jeg prøvede en demo af Heart of Darkness, da jeg var mindre og har lige siden gerne ville gennemføre spillet. Nu, hvor jeg så har fået prøvet det, må jeg indse, at det ikke er lige så godt, som jeg regnede med.

Du styrer den mørkerædde dreng Andy hvis hund, Whiskey, bliver kidnappet af et mærkeligt væsen under en solformørkelse. Andy griber sit gevær og hjelm og flyver afsted i sit hjemmelavede rumskib for at få Whiskey tilbage.

Det lyder umiddelbart som et børnespil, hvilket også understøttes af spillets fjollede udseende og komiske figurer, men spillet indeholder ekstremt mange måder, hvorpå Andy kan dø. Og det er for det meste ikke uden en tilhørende cinematic. Han kan falde til sin død, drukne og alle de “almindelige” måder at dø på, men samtidig kan du også risikere at blive spist af et skyggevæsen, få brækket ryggen af en orm og blive ædt af andre monstre på endnu værre måder. De er alle ret voldsomme.

Det bliver ærlig talt ret forvirrende at finde ud af, hvem spillet er tiltænkt, når det indeholder så meget fjollethed samtidig med de mange voldelige måder at dø på.

Noget, Heart of Darkness gør godt, er de forskellige baners udseende, hvor størstedelen har et unikt udseende, og samtidig er virkelig detaljerede. Jeg må dog indrømme, at selvebanedesignet ikke er lige så godt. Det er et platformspil, hvor banerne er delt op i mindre dele, som du bevæger dig mellem. Der er bare det, at du ikke har nogen ide om, hvad der befinder sig på næste scene, så du kan risikere, at der står en fjende og venter på dig to-tre skridt inde på næste scene.

Det er den slags uretfærdig trial and error, jeg føler spillet har. Du skal være ekstremt heldig, hvis du skal undgå at dø i Heart of Darkness, da der nogle gange er farer, du ikke engang kan se, før de angriber dig. Samtidig dør du af et enkelt slag eller skud.
Spillet har dog en god del checkpoints, men jeg følte ikke de kompenserede for de mange uretfærdige gange, jeg er død uden at kunne have gjort noget.

En del frustrationer fra min side af kommer også fra styringen, da den virkelig ofte kræver, at du laver ret præcise hop, hvilket besværliggøres, når du skal lave løbende hop, som kræver tilløb. Her skal du et par steder gå tilbage til foregående scene, løbe mod den nye og så springe i det, den nye bliver indlæst.

Jeg ville virkelig ønske, at Heart of Darkness havde forskellige sværhedsgrader, da jeg virkelig føler, at det er urimeligt svært i en del situationer. Jeg fandt det faktisk så urimeligt efter nogle timer, at jeg gav op, og så de sidste 20 minutter af spillet på youtube. Jeg kunne efter få minutter af den video se, at jeg ikke ville have klaret spillet uden unødvendigt mange frustrationer.

Heart of Darkness er ikke et spil, jeg vil anbefale. Der findes andre platformsspil, der er mere tilgivende, har bedre styring og nok også en bedre historie. Ikke at Heart of Darkness er et virkelig dårligt spil, men det tester virkelig din tålmodighed og kræver, at du er klar til en del trial and error.
Mit Heart of Darkness kommer til at stå på hylden og er ikke et, jeg har tænkt mig at spille igen.

Leave a Reply

