En smuk død

Tomb_Raider_Lara_Croft_Death_Die_Brutal_Water_1920x1080

 

I spil handler det oftest om at vinde på en eller anden måde, men hvad når vi taber?
Ofte når vi taber. bliver vi mødt af et hurtigt ”Game Over”. og så reloader vi jo bare og prøver igen.
Nogle spil formår dog at skabe et game over som rammer lidt hårdere end andre.

Dette slog mig efter at have spillet spil som Heart of Darkness og Tomb Raider. I disse spil er det at tabe og dø en hel afdeling for sig selv. Andy I Heart of Darkness dør ofte på en virkelig grusom måde. Dette er godt illustreret i spillet, som når du svømmer og boblerne Andy lukker ud er formet som et kranie, hvorefter han kæmper for luft og så bliver livløs.

Det, der også slog mig er, at der nok er en del spillere som går glip af denne del af spillet. Dette er dog både godt og skidt. Godt at de ikke taber så mange gange, men skidt at de går glip af en del af spillet som der jo er en del af udviklerholdet, der har brugt tid på.

Dette kan tydeligt ses i Tomb Raider, hvor det sagtens kunne være erstattet af en rød/sort skærm med ”Game Over” i stedet for nu, hvor dine fejl ender med at Lara Croft lider en grusom død. Hun bliver spiddet, skudt, falder og dør generelt på de værste måder tænkeligt.

Jeg vil dog ikke mene at denne slags vil passe ind i alle spil. Et Mario-spil, hvor kameraet følger ham ned i en afgrund og viser ham brække sine ben for derefter at forbløde vil være helt skørt. Det glæder mig nu bare at se at der også er lagt lidt i at give spillerne noget, når de taber, også selvom det ”noget” er at se sin karakter dø grusomt.

I Tomb Raider begyndte det at give mig dårlig samvittighed, fordi nogle måder at dø på er virkelig grumme. På denne måde kan det altså bruges til at give dig ekstra incitament til at holde din karakter i live.

Hvis du ikke selv har oplevet at dø i disse spil, kan du her se Tomb Raiders og Heart of Darkness’ mange forskellige måder for karakteren at dø på.

Selvom det ikke er noget jeg forventer af samtlige spil, jeg prøver, synes jeg dog, det er sejt, når udviklerne har inkluderet denne slags scener i stedet for en typisk ”Game Over”-skærm, dog stadig kun i de spil, hvor det passer ind. Det har samtidig fået mig til at indse, at det nogle gange er værd at ikke gå bare efter at vinde, hvis jeg vil opleve alt som spillet kan byde på.

Leave a Reply

