Ps+ oversigt

20160901160124

Ps Plus er en service, der ofte er udskældt. Nogle gange med god grund, andre gange uden nogen overhovedet. Siden, det er et en betalt service, skal der også være plads til kritik, men jeg synes, det er ved at nå et fjollet niveau. Jeg har selv været medlem i nok et par år og holder stadig meget af det. Med denne oversigt vil jeg prøve at vise, hvad du faktisk får for pengene, når du betaler for Ps Plus.

Først vil jeg se på prisen, da det er et af de ømme punkter for mange, da de føler, at de betaler for mange penge for alt for lidt. Når du køber Ps Plus har du mulighed mellem 1 år for 375 kr., 3 måneder for 159 kr. eller 1 måned for 55 kr. Lad os regne ud, hvor meget, det er pr. måned. For 1 års Ps Plus bliver det 31,25 kr. pr. måned, og hvis du køber 3 måneders Ps Plus betaler du 53 pr. måned. Selvom det giver sig selv at 1 år er den billigste løsning, synes jeg det er vigtigt at vise, at det “kun” er 31,25 kr. om måneden, der bliver betalt.

Nu vil jeg komme ind på de forskellige dele af Ps Plus-servicen, så først Online Multiplayer!

Du får adgang til at spille Online Multiplayer i størstedelen af titler på Ps4. Nogle enkelte titler/betaer kræver dog ikke Ps Plus for at spille online, så i visse tilfælde er dette ligegyldigt.

Tilbud/rabatter er der også en god del af med Ps Plus. Når der er udsalg i Ps Store bliver der ofte smidt ekstra rabat oveni, hvis du er Ps Plus medlem. Dette har jeg selv nydt ret godt af, da nogle af priserne virkelig har været lave på virkelig fede titler. Der er faktisk også et udsalg lige nu med retro-tema! (Tjek det ud, især hvis du har en Vita, da der er mange gode retro-titler der kan spilles på den!).

Online Storage er også en funktion ved Ps Plus, jeg nyder meget. Automatisk upload af savegames til en 10 gb cloud(på Ps4 altså) gør, at jeg aldrig skal frygte at miste mine savegames helt. Hvis du ikke vil have, at det sker automatisk kan du sagtens styre det manuelt. Virkelig en life-saver, hvis din Ps4 bliver mishandlet af småbørn eller andre mærkelige væsener, så du får brug for en back-up.

Nu er vi kommet til endnu et omdiskuteret punkt. Nok det mest diskuterede, hvis vi er helt ærlige omkring det. De månedlige spil. Din Instant Game Collection, hvor der hver måned bliver gjort to titler pr. platform tilgængelige. Af platforme er der spil til Ps3, Ps4 og Ps Vita, hvoraf nogle af titlerne sagtens kan være cross-play, så de er tilgængelige på flere platforme. Hvis du har mere end en Playstation-platform kan du altså få adgang til en god håndfuld titler hver måned. Når du “køber” disse titler bliver de samlet i din personlige Instant Game Collection, der er tilgængelig, så længe du har Ps Plus. Du kan gennem hjemmesiden sagtens “købe” spil til platforme, du ikke ejer. Dette gjorde, at jeg havde et virkelig stort spilbibliotek klart, da jeg anskaffede mig en Vita. Så hvis du har Ps Plus, så smid alle titlerne i kurven!

I stedet for at sidde og diskutere, hvorvidt “ALT FOR MANGE INDIESPIL!” overhovedet er en relevant klage mere, vil jeg i stedet skrive lidt om hvilke af Ps Plus-titlerne, der er værd at se på. For ikke at gøre denne post åndsvagt lang kigger jeg kun på titler fra 2016. Jeg starter med de seneste spil og arbejder mig bagud.

August
Tricky Towers (Ps4) – Forestil dig Tetris, men med physics-sjov mixet med. Det handler om at bygge et tårn med tetris-klodser i forskellige game-modes. Nogle gange skal du bygge et lavt tårn for at undgå en laser, altså en slags puzzle-game-mode. Andre gange skal du bygge et tårn på tid. Samtidig bliver der også introduceret magi, som ofte bare fucker med dig. Der er desuden multiplayer, så du kan sidde og råbe af din buddy. Jeg har selv nydt single-player delen meget, og endless mode er noget jeg helt klart vil vende tilbage til.

Patapon 3 (Vita) – Hvis du har en Vita, er det her bare et must!

Yakuza 5 (Ps3) – Selvom det føles som om det udkom alt for sent her i vesten, er det ikke et spil, der skal misses. Generelt har det fået en virkelig positiv modtagelse, så det er en af de titler jeg også snart skal have spillet.


Juli

Saints Row: Gat out of Hell (Ps4) – Saints Row er en ret spøjs serie, som konstant skubber grænsen for skøre nye features, settings, karakterer osv. Personligt synes jeg, de har skubbet den lidt for langt, og det bare er blevet for fjollet nu, men det ændrer ikke på at Gat out of Hell er et virkelig underholdende spil, der kan give mange timers underholdning.

Fat Princess (Ps3) – En af den slags titler, der bare skal prøves så kom igang!

Prince of Persia: Revelations (Vita) – Jeg havde aldrig en Psp, så jeg fryder mig bare over at kunne opleve dette spil nu.


Juni
NBA 2K16 (Ps4) – Efter at have hørt en del mærkelige historier omkring dette spil på Idle Thumbs (Podcast, der kun kan anbefales virkelig meget!) er dette faktisk et sports-spil, jeg overvejer at prøve. Det lyder i hvert fald til at indeholde en del forskelligt at lave, så det skal da have et forsøg på et tidspunkt.

Gone Home (Ps4) – Hvis du kan lide at udforske vil du nok kunne lide Gone Home. Du vender hjem til dit hjem, men ingen er hjemme, så det handler lidt om at finde ud af, hvor din familie er henne. Jeg nød denne titel ekstremt meget, ikke mindst pga. den virkelig perfekte stemning, der er skabt i det. En kort, men super god oplevelse.

Echochrome (Ps3) – Hvis du ikke har spillet Echochrome, så download det med det samme! Virkelig unik titel og must-play!

God of War: Chains of Olympus (Vita) – Ligesom med PoP: Revelations nyder jeg titler, jeg er gået glip af. Samtidig er det God of War, så det er ikke helt skidt jo!

Maj
Tropico 5 (Ps4) – Udlev din hemmelige drøm om at være diktator. Behøver jeg at skrive mere?

LocoRoco Cocoreccho! (Ps3) – LocoRoco er en af den slags serier, der bare skal opleves, så download det!

God of War: Ghost of Sparta (Vita) – Samme som Chains of Olympus. Yay for God of War!


April
Dead Star (Ps4) – Class-based space fighter multiplayer…ehh, det virkede som den bedste måde at beskrive det på…vælg et skib og skyd andre spillere ned. Er ikke så meget til multiplayer-spil men nød alligevel en håndfuld timer med Dead Star. Samtidig virkede spillet til at have en del at lave.

I am Alive (Ps3) – Dette er en af den slags titler, jeg ofte så på tilbud, men aldrig købte. Ikke det bedste spil nogensinde hvis der kigges på anmeldelser, men et jeg personligt glæder mig til at få prøvet.


Marts
Broforce (Ps4) – Fucking hell altså, hvis jeg skal anbefale dig Broforce, så er der noget galt. Dette er et spil, der bare skal være installeret permanent! Super sjovt single-player, endnu bedre, når du spiller det med andre. Når hele banen bare bliver skudt i stykker, fordi du ikke styrer dine skud…et af de bedste local co-op spil, der er at finde på Ps4!

The Last Guy (Ps3) – Du skal lede civile til en escape zone, mens du undgår monstre. Jeg mangler stadig at spille denne titel selv, men har hørt og set så meget ros for den.


Februar
Helldivers (Ps3 & Ps4) – Et virkelig fedt spil, som bare gøres endnu bedre af co-op, både lokalt og online.

Lemmings Touch (Vita) – Det er Lemmings! 😀

Nova-111 (Ps3, Ps4 & Vita) – En ret spøjs titel, jeg hyggede mig meget med. Du bevæger dig på et grid-based bane. Det foregår turbaseret, hvilket giver god mening…men hvad så, når der bliver introduceret elementer, der ikke bevæger sig turbaseret, men kører i realtime. Jeg nød titlen en del, fordi jeg ofte blev overrasket over nye elementer i spillet.


Januar
Hardware: Rivals (Ps4) – Class-based Vehicle Combat. Som nævnt før er jeg ikke meget til online multiplayer, men jeg nød også en håndfuld timer med denne titel. Det er generelt sjovt at køre rundt og skyde på andres køretøjer.

Grim Fandango Remastered (Ps4 & Vita) – En klassiker som jeg ikke selv har fået spillet endnu, men ser frem til at opleve.

Dragon Age: Origins (Ps3) – Stor rpg der kun kan anbefales!

Og nu skal jeg nok stoppe. Jeg har lyst til at fortsætte, fordi der bare kommer endnu flere fede titler i 2015. Fremmedrettet ser det også godt ud, altså med denne måneds spil. Hvis du stadig føler, at du ikke får nok ud af dit Ps Plus-abonnement, fair nok. Men jeg håber lidt at nogle af de mange brokkehoveder vil indse, at der altså er en del fordele.

Og kan vi så ikke droppe den der “For mange indiespil”-klage. Hvis du er træt af titler, der ikke er AAA, fair nok (Og så skriv dog dette!). Men at brokke sig over indie-spil er simpelthen for irrelevant nu. Prøv titlerne, du har alligevel betalt så hvorfor ikke? Hvis du bliver positivt overrasket, fedt! Hvis det er en negativ oplevelse, så slet det og spil nogle af de andre spil.

Jeg nyder i hvert fald Ps Plus og føler at jeg får meget for min daglige krone.

Leave a Reply

