Persona 4: Dancing All Night

2017-01-04-003106
Endnu en spændende historie på trods af genreskiftet

Developer: Atlus
Udgivelse: 6. november 2015
Anskaffelse: PS Store
Platform: Ps Vita
Pris givet: 119 kr.

Da jeg først spottede Persona 4: Dancing All Night undrede jeg mig en del. Persona 4: Golden er en jrpg og en virkelig god en af slagsen, så hvordan ville et skift over til et rytmespil fungere? Kunne det overhovedet lade sig gøre…?

Det kan det i hvert fald. De mange sange er underholdende at spille igennem, historien er fængende, karaktererne er stadig interessante og generelt er det et virkelig gennemført spil. Jeg havde læst en del kommentarer, der kritiserede spillets historie for at være meget kort, men jeg følte selv, at den havde en passende længde. Den føltes i hvert fald ikke trukket unødvendigt ud, hvilket godt kunne tænkes ville ske nu, hvor spillets genre var skiftet til rytme.

En heads-up forresten! Jeg er dårlig til rytmespil, så det er ikke en genre, jeg spiller særlig ofte. Min vinkel til spillet var altså ret tydeligt som fan af Persona 4s karakterer, men det føles virkelig som, at der er nok for begge fan-grupper. Hvis du holder af Persona 4s karakterer vil du få mere historie med dem, flere sjove dialoger og have en hyggelig tid. Hvis du er fan af rytmespil, vil du sidde med et spil, der henvender sig til både nye og velkendte fan af genren.

Den ene karakter har lokket resten af gruppen til at deltage i en festival, hvor de skal være back-up dansere. De forbereder sig en del, men intet kunne forberede dem på, at de pludselig skulle efterforske fire pop-idolers forsvinden. Jeg vil helst ikke afsløre så meget mere, men jeg lover dig, at historien hurtigt bliver virkelig spændende.

Igennem spillet danser de forskellige karakterer, og dette foregår rimelig standard. Fra midten af skærmen dukker der gule cirkler op, der flyver ud mod en af seks pladser rundt på skærmen, og det handler om at trykke på den tilsvarende tast i det cirklen overlapper pladserne ude i siderne. Udover disse er der valgfrie større ringe, der dukker op, scratches, som er valgfrie så din combo bliver ikke ødelagt, hvis du ikke rammer disse.

Hvis du misser flere gange i træk eller rammer dårligt, går dit publikums humør ned, og hvis det dør helt ud, er det game-over. Dette er dog ikke noget problem, da du kan vælge mellem tre sværhedsgrader fra start af, så du kan bare spille på easy. Det blev jeg nødt til i starten, indtil jeg havde spillet det lidt. Der er også en fjerde sværhedsgrad, der kan åbnes senere i spillet.

Udover sværhedsgrader er der også power-ups og conditions, der kan åbnes for som enten gør sangene lettere eller sværere. Hvis du bruger items til at gøre din sang lettere bliver dine belønninger mindre, men hvis du gør den sværere, kan du tjene ret mange points og penge hurtigt. De penge du tjener i spillet kan bruges til at købe de førnævnte items eller kostumer og accessories til de forskellige dansere.

Udover story mode er der dog også free dance, hvor du kan spille sangene igennem uden at skulle bruge tid på historien. Når du har gennemført historien, kommer du nok til at bruge en del tid her. Du starter med nogle få sange og åbner for nye ved at gennemføre dem, du har adgang til. Samlingen af sange består af soundtracket fra Persona 4 og en del remixes af de forskellige sange. De fleste remixes er dog så anderledes fra originalen, at det virkelig føles som helt andre sange, så jeg følte i hvert fald, at der var nok at lave i spillet, både story og free dance.

Persona 4: Dancing All Night er et godt gensyn med karaktererne fra Persona 4, og jeg nød historien virkelig meget. Samtidig var det dejligt, at se et spil, der har noget for både nye og gamle spillere inden for denne genre. At du kan customize sværhedsgraden så meget som du kan, er virkelig også et plus, da alle kan være med. Jeg anbefaler Persona 4: Dancing All Night virkelig meget.

Leave a Reply

