Persona 4 Golden

persona-4-golden-01
Det bedste og mest medrivende spil jeg nogensinde har oplevet!

Developer: Atlus
Udgivelse: 22. februar 2013
Anskaffelse: PSN
Platform: PS Vita
Pris givet: 200 kr.

Persona 4 Golden er på den ene side en typisk jrpg, men samtidig skiller den sig virkelig meget ud fra alle andre spil, jeg har spillet inden for denne genre.

Du ankommer til Inaba for at bo hos din onkel og kusine i et år, hvorefter mystiske mord begynder at ske. Samtidig med dette starter rygter om en “Midnight Channel”, som viser sig i folks fjernsyn ved midnat. Efter meget kort tid bliver du introduceret for en anden verden end vores egen, en verden fyldt med skygger, der prøver at angribe dig.

Med alle disse mysterier skal du sammen med dine nye venner i Inaba prøve at finde ud af sandheden omkring hele sagen og muligvis fange morderen.

Historien lyder muligvis lidt forvirrende, men den giver helt mening, når du selv sidder med spillet, og jeg kan love dig at den er medrivende. Jeg var selv fanget virkelig ofte og havde svært ved at lægge spillet fra mig. Jeg havde konstant spørgsmål, jeg gerne ville finde svar på og nye ting at lave.

I den her skyggeverden er gameplayet mere standard jrpg med turbaseret kamp, hvor du kan bruge forskellige typer magi for at udnytte skyggernes svagheder, så du kan få en ekstra tur ved at få dem i en down-tilstand og dermed et ekstra angreb ind. Hver kamp kan altså blive en lille slags puzzle, hvor du prøver at regne ud, hvordan du kan klare kampen på færrest ture. Hvis du formår at få alle monstre i denne down-tilstand får hele dit team mulighed for at angribe sammen og skade ekstra.

Jeg fandt det ret spændende i de senere kampe med sværere skygger at sidde og planlægge samtlige træk i kampen, så jeg kunne klare mig bedst gennem dem. For at kæmpe bruges der Personas, en slags monstre du styrer og med hver deres skills.

Du skaffer forholdsvist hurtigt nye Personas og du kan kombinere disse for at skabe stærkere personas med andre angreb, stats, svagheder og styrker. Spillet indeholder altså også et samle-element, da der går lidt sport i at samle visse Personas for at skabe nogle af de stærkeste du har adgang til.

Udover at skulle bevæge dig rundt i her tv/skyggeverden og kæmpe mod monstre skal du leve et ellers ret normalt high school liv med venner, familie, kærlighed, sorg og alt det følger med her. De fleste dage bestemmer du selv, hvad du vil lave og hvem du vil bruge tid med, hvilket bare føles virkelig fedt, da du virkelig får meget frie tøjler. Det har dog også den konsekvens at du kan føle at du misser en del, da du vælger andet til.

Når du bruger tid med visse karakterer hæver du dit social link med dem, hvilket kan give dig et aktivt boost i kamp hos dit team ved nye angreb eller andre muligheder i kamp. Det kan også give dig et mere passivt boost, da Personas tilhører forskellige “klasser” som hver tilhører et bestemt social link og du får en exp bonus, når du kombinerer Personas inden for netop det social link.

En anden side af disse social links er dog, at du også får mere kontakt og en del historie at se. Du kan f.eks. opleve dine holdkammeraters problemer og hjælpe dem med at finde sig selv og overkomme de udfordringer, de har.

Dette var noget jeg også fandt ret spændende, da størstedelen af karaktererne i Persona 4 Golden er virkelig interessante. De fleste har et eller flere problemer, som de kan bruge hjælp til at overkomme, men det føles alle som rigtige problemer som ens egne venner kunne stå med. Samtidig føles karaktererne virkelig unikke og kombineret med friheden i spillet er der stor mulighed for at bruge mere tid med netop de karakterer, du finder spændende.

Når det kommer til jrpg-genren plejer jeg at nå cirka 10 timer ind og så mister jeg interessen fuldstændig, men jeg har lige pt. 65 timer i Persona 4 Golden og har siden jeg afsluttede det haft lyst til at starte et New Game+. Det er uden tvivl et af de bedste spil, jeg nogensinde har haft fingrene i, og jeg kan virkelig ikke anbefale det nok.

Leave a Reply

