Brothers: A Tale of Two Sons


To brødre på en rejse fyldt med følelser

Developer: Starbreeze Studios
Udgivelse: 1. september 2015
Anskaffelse: Google Play, PS Store & Steam
Platform: Android, iOS, Pc, PS3, PS4, Xbox 360 & Xbox One

Brothers: A Tale of Two Sons foregår ikke i en særlig hyggelig verden. De få tidspunkter, der er fyldt med glæde, kommer ofte direkte efter ret nedtrykte scener. Det lyder muligvis som et nærmest depressivt spil, men det er ikke helt. Det er bare et tungere spil, da nogle af dets temaer er sorg, skyld og tillid. Disse kommer til udtryk på forskellige måder i spillet, men jeg kan ikke komme med eksempler uden, at det vil være spoilers.

Spillet starter med, at de to brødres far er blevet syg, og den eneste kur er vand fra livets træ. Det eneste spor, de har er, en pergamentrulle, de får af landsbyens doktor. Herefter bliver det et eventyr gennem forskellige miljøer, hvor de to brødre støder på mange forskellige væsener og karakterer.

En af de vigtigste detaljer ved spillet, er at du styrer begge brødre samtidig. Hver analog-pind styrer en af brødrene, mens de to triggers fungerer som deres use-funktion. Jeg havde på ingen måder forventet, hvor udfordrende dette ville være. Jeg havde ikke regnet med, at jeg ville være god til det med det samme, men sidst i spillet havde jeg stadig problemer og bevægede den forkerte karakter, eller glemte at stoppe med at bevæge en af brødrene.

Her skal det dog også nævnes, at spillets længde er 3-4 timer, så det er måske begrænset hvor meget træning, jeg kunne få med styringen. Spillet fungerer som en puzzle platformer, hvor de to brødre ofte skal bruges på forskellige måder. Den ældre bror er stærkere og højere, mens den yngre bror er mindre og lettere. Det er dog ofte nogle ret kreative måder, de skal hjælpe hinanden på.

Musikken i spillet er jeg også nødt til at fremhæve. Spillet er fyldt med følelsesmæssige øjeblikke og musikken er virkelig bare med til at understrege dette. Både ved de triste og glade situationer er musikken der til at bakke følelsen op. Spillet er bare generelt virkelig godt sat sammen, altså de forskellige dele som musik, kameravinkler osv.

Jeg nævnte før, at spillet ikke foregik i en hyggelig verden, hvilket dog ikke betyder, at der ikke er hyggelige øjeblikke i denne verden. Det er bare, at selve verdenen er fyldt med så mange sørgelige miljøer, at det bare føles dystert en stor del af tiden. Nogle af de ting, som brødrene skal udføre, er også ret dystre, til tider ret makabre. Det er altså ret tydeligt for mig, at spillet er rettet mod ældre børn og voksne.

De fleste af spillets områder er dog fyldt med små fortællinger, der bliver fortalt gennem objekter og miljøet selv. Nogle af disse fortællinger er triste, andre glade. De to brødre møder også en håndfuld væsener og karakterer som hjælper dem videre med rejsen, så gennem disse interaktioner kommer der også lidt en følelse af hygge og glæde.
På trods af kun at være omkring de 4 timer langt er Brothers: A Tale of Two Sons virkelig et spil, jeg har nydt. På trods af triste situationer har det været en spændende rejse, og selvom det nok ikke bliver i den nærmeste fremtid, vil jeg helt klar genspille det en dag. Hvis du har 4 timer, du kan dedikere til gaming, så vil jeg helt klart anbefale dig at bruge dem på Brothers: A Tale of Two Sons.

Leave a Reply

