Chariot


Fedt koncept, men ikke et spil jeg vil anbefale.

Developer: Frima Studio
Udgivelse: 1. oktober 2014
Anskaffelse: PS Store & Steam
Platform: Pc, Ps3, Ps4, Wii U & Xbox One

Chariot er ved første blik en casual puzzle platformer med valgfrie områder, der tilbyder en større udfordring. Sådan var min oplevelse også af hele første verden, men så kom jeg til verden 2 & 3. Først vil jeg dog forklare, hvad du laver i Chariot.

Kongen er død og prinsessen trækker/skubber hans kiste rundt. Ja, du læste rigtigt. Konceptet er måske lidt makabert, og det bliver ikke bedre, når jeg fortæller dig at player 2 er hendes forlovede. Så udover at prinsessen hiver hans lig rundt i en kiste, så er hendes forlovede også med på denne meget spøjse date. Bare en hurtig note omkring player 2; spillet er helt klart skabt med co-op som fokus, men det kan sagtens gennemføres solo.

Grunden til, de hiver kongen rundt, er for at finde et ordentligt gravsted til ham, hvilket er lidt svært, da han har nogle ret specifikke krav. Hans spøgelse dukker ofte op og klager over forskellige ting. Rundt på banerne er der også spredt diamanter/guld, som kun den døde konge kan samle op. Kisten tiltrækker alle disse skatte, og udfordringen ligger oftest i at få placeret og holdt kisten i en bestemt position, så du kan nå de mere værdifulde diamanter.

Den første verden er virkelig hyggelig, du lærer de forskellige mechanics, morer dig over, at kisten nogle gange flyver lidt rundt, og at den døde far brokker sig. Der er nogle få sektioner, hvor det bliver lidt udfordrende, men du kommer sikkert igennem det uden problemer. Jeg var klar til at anbefale spillet til alle efter at have spillet denne del, men så kom jeg til verden 2 og 3.

For at forklare, hvad der er problematisk ved Chariots senere baner, er jeg nødt til at bruge flow-begrebet. Det bliver en meget simpel forklaring af det for dem, der ikke er så bekendt med det. Flow-tilstanden involverer, bl.a. at du bliver så fordybet i noget, at du f.eks. mister tidsfornemmelsen og samtidig har et højt niveau af nydelse og opfyldelse. I forhold til spil er en måde at skabe denne flow-tilstand på ved en god balance mellem spillets udfordringer og spillerens evner. Det kan ses lidt som en kanal som her:

Det ovenstående eksempel er dog ikke optimalt i forhold til spil, og der skal helst stiles efter den her:

Her bølger den mere, så spilleren f.eks. får et nyt våben, der lader dem føle sig stærkere, hvorefter der bliver introduceret stærkere fjender. Det handler altså om at skabe en konstant balance, og et af elementerne er også, at spillet er kontinuerligt udfordrende. Som jeg nævnte før, er dette en meget stor oversimplificering af flow-begrebet og den omliggende teori.

Chariots første verden havde en god balance, mens verden 2 og 3 bare blev ved med at svinge fra den ene ekstrem til den anden. Der er to baner, der er et perfekt eksempel på dette. Den første bane bestod primært af en bogstavelig rutsjebane, hvor du hænger fast i kisten, mens den bare kører afsted. Det gør du så i 2-3 minutter, hvor de eneste ting, du skal tage stilling til, er forskellige objekter, der kan genere dig lidt.

Du skal f.eks. hoppe over nogle objekter, men hvis du ikke gør det, sidder både dig og kisten bare fast, hvorefter du bare kan hive kisten til dig og hoppe over. Nogle af de andre objekter hænger under rutsjebanen, hvor det er meningen, at du skal hive dig op, men hvis du ikke gør dette, bliver du bare kastet op i luften, og der sker stadig ikke noget. Det var altså 2-3 minutter af ingenting for at være ærlig. Spillets udfordring faldt altså så langt ned, at jeg kedede mig.

Den anden bane var fyldt med lange vertikale sektioner fyldt med hældende platforme med is på. Som i så mange andre spil glider du på is, og i Chariot giver det altså problemer, når du skal hive den tunge kiste til dig. Det handler altså om at holde fast på kisten, mens du bruger en anker-funktion til at holde fast i jorden. Problemet her er bare, at spillets udfordringer var så høje, at jeg bare blev frustreret.

Sådan var det meste af verden 2 og 3. Et konstant skift fra den ene ende af skalaen til den anden, og jeg må indrømme, at jeg overvejer at give op på spillet. Det er bare ikke særlig underholdende, når balancen er så ringe.

 

Opdatering:

I stedet for at give op gav jeg spillet en chance mere, hvis verden 4 og 5 skulle vise sig at være bedre. Balancen føltes lidt bedre, men sværhedsgraden var stadig ret svingende. Der var også flere steder, hvor banedesignet føltes akavet, og jeg personligt brugte lidt for meget tid på at finde ud af, hvordan jeg skulle komme videre.

En ting, jeg dog opdagede ved verden 4 og 5, er, at manglen på checkpoints muligvis ikke er så slemt, som jeg faktisk havde følt det tidligere. Jeg brugte ikke særlig meget tid på at udforske og gik derfor direkte efter udgangen på banen. Ved at gøre dette føltes det ofte, som om der virkelig manglede checkpoints, men jeg opdagede, at nogle af disse bare var placeret lidt væk fra den primære vej gennem banen. Dette er egentlig fint nok, men jeg forstår stadig ikke helt, hvorfor de ikke er rykket en lille smule, så du automatisk støder på dem.

Det, der drev mig til at gennemføre spillet, var ærlig talt min nysgerrighed efter at se, hvorvidt belønningen ville være hele turen værd. På den ene side synes jeg, det var en fin afslutning på spillet, på den anden side følte jeg, at jeg havde spildt meget tid på at hive kisten rundt gennem kedelige og frustrerende baner. Chariot er derfor ikke et spil, jeg kan anbefale. Den første verden er underholdende, men derefter mister spillet fuldstændig sin balance. Det værste er, at jeg ikke engang tror, at spillet vil blive bedre sammen med en anden spiller.

 

Leave a Reply

