Lego Marvel’s Avengers


Helt klart ikke det bedste lego-spil på markedet.

Developer: Traveller’s Tales
Udgivelse: 29. januar 2016
Platform: Nintendo 3DS, Pc, Ps Vita, Ps3, Ps4, Wii U, Xbox 360, Xbox One

Jeg synes ikke, at Lego: Marvel’s Avengers er et godt spil, og slet ikke et godt Lego-spil. Det har dog nogle gode dele, som jeg først vil forklare, hvorefter jeg tager fat i alt det, der ikke virker. Der vil være lidt sammenligninger med tidligere Lego-spil og især Lego Marvel Super Heroes.

Det at flyve fungerer virkelig godt, da der er tilføjet en ny måde at styre karakterne på i luften. Du kan styre farten med den ene analog-pind og så bevæge karakteren op og ned med den anden. Dette er meget lettere end at skulle bruge X og O, da dette ofte resulterede i at karakteren holdt op med at flyve, fordi man kom til at lave et dobbelttryk på O.

Alle missioner er blevet inddelt i forskellige dele, så når du vil genspille en mission for at samle bestemte ting, skal man ikke gennem hele missionen, men kan vælge at spille en enkelt del. Det at vælge karakter er også blevet bedre, da du med L1 og R1 kan skifte mellem de forskellige udgaver af karakterne. I Lego Marvel Super Heroes skulle man vente på, at den ønskede udgave dukkede op. Dette er ikke som sådan et problem med alle karaktererne, men f.eks. Iron Man har virkelig mange udgaver, der har forskellige evner.

Der er forskellige udvidelser til spillet, hvor den ene har fokus på Antman. Jeg opdagede en karakter, der hedder Ant-Thony som jeg ikke kendte og derfor slog op. Jeg opdagede, at det var Antmans mount/steed, så jeg overvejede om, jeg kunne ride på den her kæmpe myre og jep. Den slags er ret sjovt, men jeg ved ikke om der er andre af den slags kreative kombinationer.

Der åbnes for Free Play på missionerne, når de gennemføres, men der åbnes også for nogle forskellige hub-verdener. Jeg elsker denne del af spillet, da det bare er sjovt at bevæge sig rundt som de mange karakterer. Det handler meget om at samle forskellige objekter, men det gør også bare, at det er nærmest afslappende at bare gå rundt og gøre dette.

Det var alle de ting, jeg nød ved spillet, så her kommer alle de ting, jeg ikke kunne lide.

Dette gælder primært missionerne, hvor det føles som om, der er uendelige fjender. Lige så snart du har dræbt en bølge af fjender, dukker den næste stort set op, se her. Det bliver så irriterende i længden, fordi du ikke får lidt fred til at udforske banerne. Der var også mange gange, hvor jeg ville komme videre på banen, men blev dræbt af de her sværme af fjender.

Der var mange steder, hvor de forskellige objectives ikke var særlig tydelige. Nogle gange skulle der kæmpes med kameraet, og andre gange var det virkelig mærkelige objekter, der skulle indsamles eller fixes. I den ene bane skulle der sendes en karakter henover en afsats, men det var kun den ene af de to karakterer, der kunne aktivere skærmen på den anden side, se her. Så måtte jeg tilbage og sende den anden afsted. Dette ville have været fint, hvis det var min fejl, men der var ingen måde at se hvilken karakter, der skulle benyttes.

I Lego Marvel Super Heroes blev den største hub-verden, Manhattan, brugt flittigt. Man skulle bevæge sig rundt i den mellem missioner og der blev derfor lagt op til, at den blev udforsket. I Lego Marvel’s Avengers får man først adgang til den efter nogle missioner, og der bliver ikke rigtig lagt op til at du bruger tid i dem. Det er bare mission til mission osv. og når man endelig bliver placeret i en hub-verden, skal der udføres en kort lille opgave, og så er man videre.

Kortet er irriterende at navigere. Du styrer et lille rumskib rundt på en jordklode, hvor missionerne er plottet ind, hvor de foregår. Det giver god mening, men intet bliver forklaret. Nogle punkter lyser blåt, nogle hvidt osv., men der er ingen forklaring på, hvad det betyder. Det værste var, at der ikke var nogen tydelig måde at finde ud af hvilken mission, jeg var kommet til. Så I starten fløj jeg rundt og tjekkede dem igennem. Det var først efter noget tid og et uheld, at jeg opdagede, at der kunne cycles gennem missioner med R1 og L1, hvis man ser på en mission.

Selve missionerne er kedelige og føles tilfældige. Der bliver introduceret nye karakterer på en ret træls måde i forhold til Lego Marvel Super Heroes. Man når lige at blive glad for en karakter, hvorefter de hopper videre til den næste, og siden de ikke promoverer free play på nogen måder, føler man sig lidt låst fast i missionerne. Størstedelen af missionerne er bygget på Marvel-filmene, men det føles ofte som om, de har taget lidt tilfældige dele af filmene og lavet banerne over. Det virkede lidt som spildt potentiale ikke at lave længere og større baner over hver film.

Bosserne er ekstremt kedelige. Man trykker på en enkelt knap en masse gange for at fylde en bar op. Nogle gange foregår det uden en synlig bar, og så føles det bare endnu værre, fordi man ikke ved, om man gør det rigtigt. Der er også nogle små mini-bosser, som er mindst lige så kedelige. Nogle af dem laver kun et træk, hvor der dukker en rød cirkel op på jorden, de hopper op og lander der. Det eneste, man skal, er at trykke på X for at undvige og så angribe dem, hvilket gentages til de er døde. Se f.eks. her.

Missionerne er lige så repetitive, hvor man f.eks. skal redde rumskibe ved at trykke mange gange på O for at fylde en bar op. Først et rumskib, så to og så lige to ekstra, hvis man ikke følte at det allerede var nok. Jeg opdagede også, at det ikke gik hurtigere af at trykke hurtigere. Hvis jeg trykkede en gang imellem gik det lige så langsomt, så det føltes virkelig bare som spild af tid.

Kamp føles også værre end i andre lego-spil. Generelt er der problemer med, at karaktererne ikke gider at sigte og angribe de ting, de skal. Jeg har haft karakterer, der har drejet hele vejen rundt i stedet for at angribe ting foran mig. En ting, der ville have været fedt, er de power-moves, du kan lave mellem karakterne. Ved at kæmpe opfyldes en bar, og hvis der trykkes på O ved siden af en anden karakter,  laver de en slags super-move. Disse moves er bare virkelig langsomme, så kamp bare tager endnu længere. Kombiner dette med de uendelige fjender, og det bliver bare en træls oplevelse i længden.

Der er også et hav af mærkelige bugs, en bil der ikke ville køre, et par crashes, nogle knapper, der ikke ville virke, fordi jeg havde rørt dem, før missionen ville have det, et panel der ikke aktiverede og generelt dårlig/mærkelig AI.

Det at skifte karakter var også ret frustrerende nogle gange, som f.eks. da jeg ville skifte til Black Widow her. Nu roste jeg før, at det var nemt at vælge karakter med L1 og R1. I de seneste Lego-spil har det været standard, at man kan skifte mellem alle karaktererne ved at holde trekant inde, men denne funktion er låst, indtil man gennemfører alle story missions. Indtil da kan du kun skifte karakter ved bestemte stationer rundt omkring i hub-verdenener.

Spillets egen logik virker også til at fejle. Nogle button prompts er ikke synlige. Det ene sted viser den tydeligt frem, at man skal trykke på en bestemt knap og så undlades det andre steder. Et andet eksempel er ved revnede genstande. I Lego Marvel Super Heroes kunne du hoppe og angribe for at smadre disse. Det prøvede jeg i Lego Marvel’s Avengers, hvortil der ikke skete noget. Jeg skulle stille mig på pladen, vente på button prompt og så trykke på firkant, hvorefter karakteren hoppede op og angreb ned.På samme måde er der nogle specielle genstande, der ligner hinanden lidt for meget, så det er svært at finde ud af hvilke evner, der kan påvirke dem.

Selvom jeg ikke anbefaler Lego Marvel’s Avengers er det stadig et okay spil. Hvis du køber det vil jeg dog anbefale dig at huske disse ting:
Køb karakteren Korvac, han gør alting meget lettere!
L1/R1 for at skifte mellem missioner, når du ser på en af dem.
Karaktererne er opsat alfabetisk, bortset fra DLC-karakterer.

Leave a Reply

