Salt and Sanctuary


Bare et virkelig gennemført spil med genialt gameplay.

Developer: Ska Studios
Udgivelse: 28. marts 2017
Platform: Pc, Ps Vita & Ps4

Jeg har lyst til at kalde Salt and Sanctuary for 2D Dark Souls, men det vil ikke være helt fair. Jeg vil hellere skrive, at det er resultatet af et ønske om at lave en 2D platformer inspireret af Dark Souls. Det formår nemlig fuldstændig at stå på egne ben, så der stadig er noget nyt for fans af Dark Souls og den slags spil.

Dette betyder altså, at der både er noget for nye og gamle fans af denne genre, altså spil der udfordrer spilleren lidt mere end normalt. Derudover er der andre punkter, som Dark Souls-spillere vil nikke genkendende til, og nye spillere vil lære at elske meget hurtigt.

Som nævnt før er det en 2D platformer, hvor der skal løbes, hoppes, klatres osv. Flere gange i spillet åbnes der for nye moves, så du kan navigere gennem banerne på andre måder og dermed også finde nye veje og hemmeligheder. Det var samtidig en ret fed følelse at få en ny evne, hvorefter man kommer i tanke om nogle steder, hvor den kan bruges. Jeg glædede mig i hvert fald til at se, hvad der var på den anden side af disse steder.

Kamp i Salt and Sanctuary er ret udfordrende, men oftest fair. Der er en enkelt fjende, som jeg har dræbt meget få gange, fordi den kan one-shotte. Jeg tror godt, man kan dodge igennem dem, men jeg har ikke haft held med det indtil videre. Dodging er dog ellers ret uundværligt, da du med et godt timet dodge kan undgå at tage skade. Dette undrede jeg mig personligt over, hvordan kunne fungere i en 2D platformer, da du ikke som sådan kan dodge til siden fra et angreb. Her skal du bare dodge imod eller væk fra et angreb og så time det korrekt, så invincibility-frames redder dig fra at blive skadet.

Jeg ved ikke lige, hvad præcist der gjorde det, men jeg må indrømme at boss-kampene i Salt and Sanctuary virkelig fik min puls op. Ved den ene af dem holdt jeg ubevidst vejret i alt for lang tid, fordi det bare var så intenst. På trods af at have spillet Bloodborne og Dark Souls 1-3 kan jeg ikke huske, hvornår dette sidst er sket i et spil pga. intens kamp. Det er dog også mindst lige så belønnende, når man vinder. Jeg jublede i hvert fald efter hver boss-kamp.

Når du dræber fjender får du guld og salt. Guldet kan du bruge til at købe diverse objekter fra forskellige købmænd, mens saltet kan bruges til at øge din karakters lvl. Når du stiger i lvl, får du et objekt, som du kan bruge i et forholdsvist stort skill tree. Dette er et objekt, da du også kan finde disse rundt i verdenen. En stor del af noderne i det her skill tree er simple bonusser til stats, mens andre lader dig bruge højere tiers af armor og våben. Hvis du vil bruge lang tid på det, kan du sagtens planlægge, hvilken rute du skal tage rundt for at forøge de stats, du gerne vil have. Hvis du ikke gider den slags, kan du sagtens bare tage en direkte rute imod de gear-unlocks, du vil have.

Saltet har dog også andre funktioner som f.eks. i forhold til udstyr. Der er meget udstyr at vælge imellem i Salt and Sanctuary, virkelig meget faktisk. Jeg følte i hvert fald, at jeg havde rigeligt af muligheder, og at de fleste våben føltes forholdsvist unikke eller var det i forhold til stats eller udseende. Salt her kan bruges til at forbedre gear samt tranformere våben til stærkere udgaver. Hvis du elsker at customize din karakters gear vil du elske mulighederne i Salt and Sanctuary.

Jeg elskede bosserne i Salt and Sanctuary! De fleste af dem var enten majestætiske eller groteske – og en del af dem begge dele samtidig. Jeg har det dog lidt ambivalent med, at en så stor del af dem faktisk er valgfrie. Det er fedt, at man ikke behøver at klare alle bosser, hvis nogle af de her valgfrie giver én problemer. Det er dog også ærgerligt, hvis man misser disse, fordi de netop er valgfrie. Jeg er i hvert fald glad for, at jeg kiggede på en boss-liste, før jeg dræbte den sidste boss. Jeg havde nemlig misset 4-5 bosser rundt omkring i verdenen.

Banedesignet er ærlig talt også bare genialt. Der er masser af genveje, så du lettere kan komme rundt, og det føles så belønnende at finde disse. De sikre steder i spiller er Sanctuaries og Shrines. Sanctuaries er større områder, hvor man med fundne totems kan tiltrække op til fire karaktertyper. Dette kan f.eks. være en guide, der lader dig fast travel til andre sanctuaries, en merchant, blacksmith eller en helt anden. Der er ikke vildt mange forskellige, men nok til at du måske skal overveje dine valg. Shrines fungerer som en lille checkpoint, der lader dig genstarte fra det sted, hvis du dør.

En vigtigt aspekt ved sanctuaries er creeds, altså den gruppe som du hører til. Der er en del forskellige at vælge imellem, og de har alle forskellige fordele og healing-objekter. Du kan endda stige i lvl med disse creeds, så du f.eks. kan have et ekstra healing-objekt med dig.  Nogle sanctuaries har allerede en creed i sig, hvor du så kan vælge at desecrate denne og overtage rummet. Generelt var jeg ret interesseret i at finde ud af, hvilke forskelle der var mellem de forskellige creeds.

Et problem er dog, at banerne kan blive lidt forvirrende og uoverskuelige. Du kan få en ide om, hvordan områderne er placeret i forhold til hinanden gennem et groft kort, men det ville have været dejligt med et mere detaljeret kort. Der var i hvert fald flere gange, hvor jeg vidste, hvor jeg skulle hen, men bare for vild på vejen.

En af de ting, jeg ærlig talt hader ved spil som Bloodborne og Dark Souls 1-3, er, at deres bosser er så ekstremt detaljerede, men du får sjældent lov til at nærstudere dem. Oftest fordi de er ved at trampe dig ihjel. I Salt and Sanctuary er der dog en bestiary, hvor du kan kigge på fjenderne, hvilket jeg nød virkelig meget. Det var ret fedt at kigge på en boss efter kampen. Samtidig kan der læses beskrivelser, og ses hvor mange gange du har dræbt den slags fjende og hvor mange gange, den har dræbt dig.

Salt and Sanctuary er et virkelig godt spil! Efter at have gennemført det havde jeg ærlig talt lyst til at fortsætte direkte ind i NG+. Det er så vanedannende og samtidig nød jeg bare, hvor meget det stod på egne ben i forhold til de tydelige inspirationskilder. Helt klart et af mine favorit-spil inden for den genre af spil.

Leave a Reply

