Yooka-Laylee


Et sjovt men også frustrerende møde med ny duo, Yooka & Layley. 

Developer: Playtonic Games
Udgivelse: 11. april 2017
Platform: Nintendo Switch, PC, Ps4 & Xbox One

Jeg har pt. brugt 20 timer på Yooka-Laylee og er nået til den sidste boss. Jeg har ikke samlet alting endnu, men jeg giver op på spillet. Ikke fordi bossen er for svær, men fordi den virkelig bare er kedelig og træls. Dette vender vi dog tilbage til senere i anmeldelsen.

Yooka-Laylee kan ses som en spirituel efterfølger til Banjo-Kazooie og Banjo-Tooie, altså en 3D platformer med en masse forskellige ting at samle. Jeg har ikke spillet nogen Banjo-titler, så det der tiltrak mig ved Yooka-Laylee var deres art style, og så virkede det bare virkelig hyggeligt.

Du skal som kamæleonen Yooka og flagermusen Laylee stoppe skurken Capital B i sine onde planer om at stjæle alt verdens litteratur. Du gør dette ved at rejse til forskellige verdener gennem bøger og samle pagies, blafrende sider. Nogle af disse er placeret frit tilgængelige på kortet, mens andre skal skaffes ved at klare udfordringer og hjælpe karakterer. Derudover er der fem spøgelser, 200 fjerpenne og lidt ekstra at finde på hver bane, så der er nok at se til.

Jeg må indrømme at min oplevelse af spillet også har været ret blandet hele vejen igennem. Det er ikke engang, fordi spillet er virkelig dårligt. Det har bare en håndfuld problemer, som fylder alt for meget i forhold til, hvad de skulle og som ender med at forhindre spillet i at være så fornøjeligt, som det burde være.

Et af disse problemer er ved karaktererne. I stedet for at tale har hver karakter en serie af lyde som bare gentages/blandes i en lang køre, mens deres dialog vises på skærmen. Dette kan som sådan fungere fint, hvilket det også gør ved nogle af karaktererne. For mig blev det bare irriterende i længden, da et par af karaktererne bare stønner virkelig meget. Ved andre karakterer bliver deres lyde bare gentaget alt for meget. Man kan dog heldigvis skippe en del af dialogen, så man slipper for at høre på det.

Et andet problem for mig er dialogen i spillet. Yooka-Laylee har virkelig meget humor og en del af denne kommer til udtryk i dialogen. Men da der ikke er tale og kun bestemte lyde på repeat, falder en del af disse jokes til jorden. Efter at have spillet 20 timer er jeg også begyndt at overveje, hvorvidt Laylee er lidt ondskabsfuld, da hun virkelig ofte kommer med ret grove kommentarer til de andre karakterer. En del gange efterfulgt af et “Laylee!” fra Yooka.

Et andet problem ved dette er at en del samtaler føles fuldstændig disconnected på en måde. Det føles ofte som om karaktererne fuldstændig ignorerer, hvad den anden part har sagt. Dette sker ofte ved Laylees kommentarer, hvilket også er med til at få hende til at se lidt grov ud. Hvis der nu kom lige så mange kommentarer den anden vej, så det virkede som friendly banter, ville det måske fungere bedre.

Dialogen, der står på skærmen, inkluderer forresten også diverse jokes og karaktertræk, som at slangen Trowzers dialog indeholder en masse ekstra s’er. Det virker dog lidt ligegyldigt, da karakteren alligevel ikke taler.

Det er forresten ved Trowzer, at du skal købe nye moves igennem spillet. Dette er både til at komme lettere rundt på banen samt nye angreb. Det irriterede mig dog lidt, at jeg skulle hen til Trowzer, hvis jeg blev i tvivl om, hvordan jeg lavede et bestemt move. Jeg ved godt, at jeg bare kan teste det ved at prøve forskellige kombinationer, men det ville være lettere at have en liste tilgængelig uanset, hvor du er.

Styringen kan også skabe lidt problemer, da Yooka nogle gange bevæger sig lidt mærkeligt. Noget i samme boldgade som dog ikke er et problem, men mere bare et irritationsmoment er, at den knap, du bruger til at hoppe, også bruges til at starte samtaler. Det er alt for ofte sket, at jeg har ville hoppe væk fra karakterer, hvorefter jeg er kommet til at starte samtalen igen.

Et problem som også generer styringen er dog kameraet, der svinger meget i kvalitet. I den første store verden havde jeg nogle få problemer, hvor det ofte skyldes, at jeg konstant prøvede at tvinge kameraet til at gøre, hvad jeg ville. Hvis jeg gav slip på styringen af kameraet og lod det glide rundt af sig selv, fungerede det faktisk overraskende godt.

På senere baner fungerede dette dog ikke, og nogle af Yookas moves dræber nærmest kameraet. Det svinger nærmest ind under Yooka, så henover osv. Nogle steder er der også fikserede kameravinkler, hvor det også bevæger sig frem og tilbage, hvilket også giver problemer.

En spøjs detalje ved Yooka-Laylee er, at de fem verdener kan/skal udvides med ekstra pagies efter, at de er blevet unlocked. De kan udvides en gang, hvor der så tilføjes mere at lave i dem samt nye dele, der kan udforskes. I nogle af verdenerne fungerer det fint, hvor udvidelserne bare åbner for nogle døre, der giver adgang til større områder. I den første verden er der dog nogle blinde veje i den ikke-udvidede udgave, hvilket kan virke lidt mærkeligt. Jeg undrede mig første gang, jeg udforskede de områder, fordi det føltes mærkeligt, at der ikke var noget der.

Selvom de forskellige verdener bliver udvidet, synes jeg dog ikke, de er uoverskuelige. Det tog mig ikke lang tid at få et nogenlunde overblik over banerne, så jeg kunne finde rundt.  Der er dog nogle af dem, hvor de forskellige dele ligner hinanden ret meget, hvilket kan være lidt forvirrende. Uanset hvad kunne det have været fedt med et kort over banerne, eller bare en slags oversigt.

En fed ting ved de forskellige verdener er dog, at de har hvert deres miljø og endda træder lidt ud af det klassiske med ørken, jungle, sne/is og lava-baner. Du kommer f.eks. til at udforske et casino, hvilket føltes ret specielt. Banens stil spejles også i fjenderne, men der er desværre ret få fjendetyper. Det virkede ikke så interessant i de senere baner, da det bare var en ny udgave af den samme fjende, som der er blevet tævet før.

Nogle af udfordringerne i spillet er også designet lidt mærkeligt. Ved den ene skal der tales med en karakter, som åbner en dør, du skal gennem. I stedet for at lade døren være åben, hvis du taber, skal du tale med karakteren igen. Andre udfordringer har ingen checkpoints, hvilket også bare bliver frustrerende pga. kombinationen af de førnævnte problemer.

Når det er sagt, er der dog også en del steder i Yooka-Laylee, hvor alting bare spiller sammen og fungerer virkelig godt. Jeg havde en virkelig god oplevelse med et bestemt sted i spillet, hvor kameraet fulgte godt med, platformene var tilpas udfordrende at hoppe rundt på, og generelt var der en del forskelligt at lave i det område. Det er bare ærgerligt, at disse dele overskygges af problemerne i resten af spillet.

En feature ved Yooka-Laylee som jeg finder ret interessant, er quizzerne. Mellem nogle af områderne skal der svares på spørgsmål stillet af skurkens højre hånd. Du har 3 liv og skal svare på 5-10 spørgsmål alt efter, hvor dygtig du er til at svare. Spørgsmålene kan være alt fra, hvor et bestemt billede er fra i en bestemt verden, eller hvor mange timer du har spillet. Sværhedsgraden føles dog ret svingende, og hvis du taber, får du at vide, at du hellere må studere lidt mere. Det er dog lidt svært, hvis man ikke ved, hvad der skal læses op på.

Yooka-Laylee er et okay spil, men jeg regner ikke med at bruge mere tid på det. Jeg har virkelig ikke lyst til at vende tilbage for at bruge mere tid på den åndsvage bosskamp. Da jeg valgte Quit to Menu sidst, gik spillet også i sort skærm, så tager det som et tegn. Det bliver altså en meget lille anbefaling herfra, da spillet netop ikke er dårligt. Det er samtidig langt fra perfekt, men har dog nogle ret underholdende dele.

Update
Playtonic Games har siden spillets udgivelse opdateret det en del gange, og en af de kommende opdateringer løser faktisk en del af de problemer, jeg har haft med spillet. De har lavet en liste over ændringer, og selvom jeg er interesseret i opdateringen, tror jeg næppe, jeg vender tilbage til Yooka-Laylee.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s