Dragon Age: Inquisition GOTY Edition


Underholdende fantasy-eventyr der dog virker lidt forvirret på flere punkter.

Developer: BioWare
Udgivelse: 21. november 2014
Platform: Pc, Ps3, Ps4, Xbox 360 & Xbox One

Jeg har nydt størstedelen af min tid med DA:I og synes egentlig, at det er et virkelig godt spil. Der er dog nogle features, som virker forvirrende og helt klart holder spillet lidt tilbage.

Før du starter på spillet, skal du dog lave din karakter. Du kan vælge mellem human, dwarf, elf og Qunari og lave diverse ændringer til din karakters udseende. Derudover skal du vælge mellem tre classes, warrior, mage eller rogue. Jeg lavede en kvindelig dwarf rogue, fordi jeg morede mig over tanken, om når hun skulle bruge en bue. Samtidig fik jeg lavet et fjollet ansigt, som jeg også fandt ret sjovt hele vejen gennem spillet.

Spillet kaster dig midt ind i en krise, da der er sket en kæmpe eksplosion, og  en stor grøn revne, der tillader dæmoner og lignende væsener at strømme ind i verdenen, er dukket op. Din karakter bliver fundet bevidstløs midt i ground zero, og du bliver hurtigt beskyldt for at forårsaget eksplosionen. Dette bliver dog hurtigt mindre vigtigt, da der som nævnt strømmer dæmoner ind og ved et tilfælde opdages det, at din karakter kan lukke de her rifts med et mystisk mærke på sin hånd.

Fast-forward og du bliver en del af The Inquisition, der kæmper for at lukke de her rifts og skabe fred i Thedas, spillets verden. Det viser sig dog hurtigt, at dette er sværere end først antaget, og der er adskillige store fjender, du skal gennem, før din mission er færdig.

Spillet brydes lidt op her, da verdenen er opdelt i forskellige områder, som du frit kan udforske, når du har åbnet for dem. I disse områder skal der klares forskellige quests, udforskes, samles ressourcer og lignende opgaver. Udover disse områder er der større story missions, som nogle gange kan tage lidt lang tid at klare og foregår i specielle områder, som du ikke kan forlade halvvejs gennem missionen.

Jeg synes egentlig, at det fungerede ret godt, men samtidig var der flere gange, hvor jeg ærlig talt havde glemt, hvilken stor quest jeg var midt i, fordi jeg havde brugt 10-15 timer på at klare mindre side-quests i diverse områder. Generelt virkede det lidt mærkeligt at blive fortalt, at jeg skulle skynde os hvorefter der så gives frie tøjler til at lalle rundt og lave ingenting.

Samtidig kan de forskellige områder godt føles ret frakoblet fra hinanden, da det ikke er særlig ofte, at quests går på tværs af områderne. Det føles altså som afgrænsede områder som egentlig ikke påvirker noget andet. Det giver god mening, at det ikke er en enkelt stor åben verden, da de forskellige områder ligger væk fra hinanden på kortet, men det skaber bare den her følelse af at områderne på ingen måde hænger sammen.

En del af de quests, du laver, kan ses som små ligegyldige opgaver som at finde et forsvundet får eller en ko. De virker i hvert fald ligegyldige i forhold til, at du er midt i en stor politisk konflikt og dæmoner strømmer ind. De fleste opgaver, du klarer, giver dog mere indflydelse til din inquisition, så du kan øge dens lvl og skaffe ret hjælpsomme perks. Der er altså en grund til, at du hjælper med alle slags opgaver.

Derudover skaffer du power, som skal bruges til at tage beslutninger ved et wartable i inquistion-basen. Her kan du sende dine undersåtter på forskellige missioner, åbne for nye områder, klare companion-quests og lignende ting. Disse missioner tager tid at gennemføre, og dette foregår i reel tid. Det kan altså være smart at tage de kortere, mens du spiller og så sætte de længere på, når du regner med at holde en pause.

Mit problem med det her wartable var, at man skal tage hele vejen tilbage til basen for at bruge det, hvilket på den ene side giver god mening, men samtidig er det bare irriterende. Nogle af missionerne tager f.eks. 10-15 minutter at klare, så du kan lige nå at udforske en lille smule i nogle af de andre områder, og så, Pling, får du at vide, at du har en belønning. For ikke at spilde din tid ville det være smartest at starte en ny mission med det samme jo. Man behøver ikke, men det er smartest at gøre dette.

Det værste eksempel på denne belønningsnotifikation var, da jeg kæmpede mod en drage. En virkelig stor episk kamp, og så bliver jeg gjort opmærksom på en belønning tilbage på basen. Denne belønning var 100 guldmønter… Det bliver i hvert fald ret fjollet i længden, når de f.eks. dukker op under boss-kampe eller under andre vigtige sekvenser.

Generelt virker det som om udviklerne ville henvende sig til forskellige spillertyper, men det får bare spillet til at virke lidt modstridende. Jeg har allerede nævnt den store vigtige story-quest over for små ligegyldige side-quests, men et andet eksempel er i forhold til gear.

Da det er en rpg, er der masser af forskelligt gear at vælge imellem. Du kan enten finde det som loot, købe det eller crafte det selv, og jeg sætter pris på mulighederne. Jeg forstår dog ikke, hvorfor nogen skulle bruge længere tid på crafting, da man sagtens kan klare sig med det gear, der bliver fundet på fjender. Jeg havde i hvert fald ingen problemer med dette på sværhedsgraden normal. Samtidig virkede det lidt dumt at bruge tid på at crafte noget, hvis det alligevel skulle udskiftes inden for et par timer.

Da jeg nåede op omkring max lvl., gav det dog meget god mening at bruge tid på crafting, og det er ret imponerende, hvor meget du kan customize det. Du får mulighed for at benytte forskellige ressourcer, der giver forskellige bonusser og dermed fuldstændig vælge, hvilke stats du vil have på dit gear.

En anden ting, jeg bed mærke i, da jeg havde brugt nok 10 timer i det ene område, var manglende musik. Jeg var ærlig talt overbevist om, at mit spil var bugged og var inde i settings for at skrue op og ned for musikniveauet. Herefter startede der lidt musik, men det gik væk igen. Da jeg undersøgte det lidt nærmere, viser det sig at være et bevidst valg om, at områderne skal defineres af ambient lyde af dyr, vind osv. Fair nok, at de har valgt dette, men det kan hurtigt blive lidt kedeligt at lytte til fuglekvidren.

Udover ambient lyde er der dog også en masse banter mellem karaktererne. Du kan have op til tre companions med dig rundt i verdenen, og jeg er faktisk imponeret over udvalget. Jeg følte i hvert fald, at der var nok, så jeg havde et reelt valg omkring, hvem jeg ville have med. Samtidig er de ret forskellige så der netop er plads til forskellig banter – Nogle gange kan man endda selv fyre kommentarer af til dem. Det kunne det dog godt blive lidt trættende at høre på to karakterer brokke sig over hinanden endnu en gang. Jeg overvejede i hvert fald at udskifte et par companions pga. dette.

Udover at vælge class til din egen karakter har alle dine companions også en bestemt class. Du kan frit placere samtlige skill-points, så du virkelig kan customize dit team. Samtidig giver det meget fleksibilitet, så du kan skifte folks roller alt efter, hvad der er behov for. Hvis du ikke gider at rode med den slags, er der dog auto-update, hvilket er en rar feature at have adgang til.

Ens class er forresten opdelt i 3-4 skill trees med hvert deres fokus, så der er plads til at specialisere sin karakter. Jeg startede som archer, men det føltes virkelig ineffektivt, så jeg skiftede til dual daggers, hvilket jeg fandt meget sjovere. Kamp er forresten simpelt nok, du holder en knap nede for at angribe, mens du med andre knapper kan aktivere dine evner. Selvom det var simpelt, var det dog stadig ret underholdende.

Alt i alt har jeg været virkelig godt underholdt på trods af spillets forvirrende trang til at hive i forskellige retninger. Jeg anbefaler derfor Dragon Age: Inquisition ret meget. Det burde også henvende sig til de fleste spillere, netop fordi det går i forskellige retninger.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s