Hyper Light Drifter


Fængslende titel fyldt med hemmeligheder og mystik.

Developer: Heart Machine
Udgivelse: 26. juli 2016
Platform: Ouya, Pc, Ps4 & Xbox One.

Det er svært for mig at pege på præcist, hvad jeg elsker ved Hyper Light Drifter. På den ene side har jeg lyst til at pege på samtlige dele af spillet, men det vil næppe forklare hvad der gjorde det så fængslende for mig. Jeg vil dog prøve at forklare det over de følgende afsnit!

Hyper Light Drifter fortæller sin historie meget vagt. Du får nogle indledende cutscenes, hvorefter du ser din karakter vågne op. Igennem spillet får du nogle gange nogle små bidder fortalt af forskellige karakterer, men disse bliver fortalt gennem en række billeder, så du selv skal lave sammenhængen.  Det fungerer bare virkelig godt, selvom det er så sparsomt.

Generelt føles spillet meget minimalistisk, hvilket jeg dog ikke synes, det er helt fair at kalde det, da det er en del dybde at finde. Hvis vi f.eks. ser på spillets gameplay, er combat nemt nok at tilgå. Du kan svinge dit sværd tre gange i træk efterfulgt af en kort pause, før du kan svinge det igen. Du har et dodge, så du kan undvige diverse angreb fra fjenderne, og så har du skydevåben med begrænset ammunition.

Ammunition kan du skaffe mere af ved at bruge dit sværd på fjenderne, så kamp bliver den her virkelig flydende dans kombineret af de forskellige muligheder. Du slår to gange på fjenden, undviger hans angreb, dræber med et skud, skyder på en anden fjende, bruger dodge til at komme tættere på og så afslutter du kampen med et enkelt sving med sværdet.

Derudover er der nogle virkelig gode boss-kampe i Hyper Light Drifter. Det bliver en slags dans på samme måde som beskrevet før, men det jeg elsker ved bosserne er, at gode evner i spillet virkelig belønnes. Hvis du er god til at benytte dig af f.eks. både sværdet og din pistol, vil du hurtigt få dræbt bossen, men hvis du holder dig til kun det ene våben, kan kampen hurtigt trække ud. Jeg synes i hvert fald, det var meget tydeligt at mærke, når jeg blev tog mig sammen og blev bedre til spillet.

Hvis du har problemer med bosser, kan det også være, at du skal overveje at købe nogle af de forskellige upgrades, der er tilgængelige. Der er ikke ekstremt mange, men de fleste af dem kan skabe en væsentlig forskel i kamp. Den ene gør f.eks., at du kan chain-dodge, hvis du dodger i en fast rytme. Det føles virkelig godt, når man endelig har mestret rytmen og kan dodge rundt over lange strækninger.

Disse upgrades kan købes med Gears, der består af 4 Gear Bits. Disse kan findes rundt omkring i verdenen og nogle gange endda også fra visse fjender.  Dette leder mig til det aspekt, jeg nok har nydt mest ved spillet. Udforskningen!

Hyper Light Drifter kræver virkelig at spilleren er opmærksom, nysgerrig og elsker at finde hemmeligheder. Ofte er der hemmelige stier, skjulte gange, usynlige broer og lignende spredt i verdenen. Nogle af disse er åbenlyse, mens andre kræver et virkelig godt øje for små detaljer. Jeg stødte f.eks. på en hemmelig gang, som jeg kun opdagede, fordi jeg undrede mig, over noget, jeg troede, var en fejl i en væg. Denne lille bitte detalje på væggen ledte mig ind til et rum, hvor jeg fandt en Gear Bit. Andre ledte mig til en slags monolith, der kan aktiveres, så den viser beskeder frem på et fremmed sprog.

Jeg indrømmer gerne, at jeg er en sucker for den slags, men hvor er det altså fedt at inkludere den slags. Hvis man ikke gider den slags, er det nemt at skippe, men hvis man elsker det, så kan der investeres ekstra timer på at afkode dette sprog, så beskederne kan læses. Jeg følte, at disse monoliths var belønnende, selvom jeg ikke kan læse dem lige pt., men jeg forstår godt, hvis andre synes, det er en ret ærgerlig belønning for at have fundet en hemmelig sti.

Spillets main quest kommer til at lyde lidt for fjollet og avanceret, men følg mig her. Verdenen i Hyper Light Drifter er inddelt i en central by/hub med udgange mod nord, øst, syd og vest. Hver region indeholder 8 modules, hvoraf de 4 skal indsamles for, at der kan aktiveres en stor søjle for enden af regionen. Denne søjle er beskyttet af en boss. Spillet er dog virkelig vagt omkring dette, og det eneste hint, du egentlig får, er et enkelt billede, der indikerer, at du skal gå mod nord og finde en lyserød trekant.

Jeg forstår derfor sagtens, hvis nogle spillere finde spillet alt for abstrakt, da det virkelig ikke holder spilleren særlig meget i hånden, men nærmest sparker én ud over en kant. Jeg synes det, det var sjovt at tyde den slags hints og kom hurtigt i gang med at samle adskillige moduler rundt omkring. Der er dog også et kort tilgængeligt, men det tog mig et par minutter, før jeg virkelig forstod, hvordan det var opsat, og nogle gange var det ikke en særlig stor hjælp. Men jeg tror også det ville gå imod spillets værdier, hvis kortet var alt for hjælpsomt.

Derudover er musikken virkelig lækker og matcher virkelig spillets grafiske stil. Hver region har lidt sin egen stil, men noget der præger samtlige områder er følelsen af melankoli. Det meste af verdenen er i ruiner, men det er gjort på en nærmest smuk men samtidig sørgelig måde. Det er lidt svært at beskrive, men det vil være fuldstændig åbenlyst, når man selv spiller det. Samtidig hænger stemninger bare i luften i spillet, og ofte føles det som om man nærmest forstyrrer verdenen ved at bevæge sig igennem dem.

Hyper Light Drifter er fløjet direkte ind på min favorit-liste, og jeg er virkelig forelsket i det. Det føles minimalistisk, men har dybde ved at være fyldt med mystik og hemmeligheder. Det kræver et øje for detaljer og er for mig super belønnende, når man faktisk opdager noget skjult. Derudover spiller alle dele bare sammen og får skabt en fantastisk oplevelse. Jeg kan anbefale Hyper Light Drifter ekstremt meget!

Leave a Reply

