Grand Theft Auto III


Godt gensyn med rødderne til en af mine favorit-serier.

Developer: DMA Design
Udgivelse: 22. oktober 2001
Platform: Android, iOS, Pc, Ps2, Ps3, Ps4 & Xbox

Jeg har spillet de fleste af titlerne i GTA-serien og har adskillige minder med hver af dem. GTA III har jeg dog aldrig haft et specielt forhold til, hvilket egentlig har irriteret mig lidt, for jeg har jo vidst, at det ikke er et dårligt spil. Denne genspilning har dog vist mig at GTA III virkelig har sin charme, og har givet mig en del gode minder.

Vi følger Claude, der under et bankrøveri bliver forrådt af sin kæreste og ender i fængsel. Under en fangetransport bliver vognen stoppet og Claude er fri igen, hvilket bliver starten på hans arbejde for adskillige bander og kriminelle grupper rundt omkring i Liberty City.

Jeg elsker virkelig de forskellige missionsgivere, da de fleste af dem har en virkelig unik og sjov personlighed og derfor bliver ret nemme at skelne mellem. Det er dog nogle korte interaktioner, da Claude oftest får sin mission på under et minut. Det er også, derfor jeg synes, at det er ekstra imponerende, at de faktisk formår at skabe reelle karakterer, da det netop foregår på så kort tid.

En anden ting som jeg vil rose GTA III for er variationen i missionerne. En gang imellem er der missioner, der ligner hinanden, men oftest føles de forskellige, hvilket gør en stor forskel ved spil med åbne verdener. Jeg følte i hvert fald ikke, at nogen af de opgaver, jeg fik, begyndte at blive trivielle.

Siden Claude begår sig i kriminalitet kræver det også en del våben, hvilket der er nok af i GTA III. Vi snakker ikke et kæmpe arsenal, men der er omkring 10 våben fra baseball bat til flammekastere. Det at sigte er lidt akavet, da man holder en knap nede for at Claude sigter på en fjende, hvorefter der skydes på en anden. Nogle gange sigter han dog på civile eller endda allierede, hvilket er lidt øv.

Titlen er jo Grand Theft Auto, og der bliver stjålet nok biler i GTA III. Du kan stjæle stort set alle køretøjer, du støder på, enten ved at hoppe ind i parkerede biler eller ved at først hive føreren ud. Det tilføjer for mig et element af tilfældighed ved spillet, da man aldrig helt ved hvilke biler, der kører om hjørnet. Hvis du har politiet i hælene, og der kommer en hurtig bil, kan du ræse væk, men hvis det er en dårlig sløv bil, bliver det muligvis en kort jagt. Der er også nok forskellige biler til, at man føler at der er noget at vælge imellem.

Alt den kriminalitet er dog ikke uden konsekvenser, og politiet er ret hurtige til at jagte Claude rundt i Liberty City. Dit wanted-lvl kan være fra 1 stjerne, hvor betjente bare prøver at anholde dig og op til 6 stjerner, hvor hæren bliver involveret, så du bliver angrebet af tanks og store militærvogne. Du kan slippe væk fra politiet ved at få din bil spray-malet nogle få steder på kortet, og ellers skal du finde bestemte ikoner spredt rundt omkring.

En anden måde, du kan blive stoppet på, er ved at blive wasted, hvilket også kan ske ret hurtigt. Hvis politiet begynder at skyde, eller banderne får øje på dig, løber du hurtigt tør for liv. Du åbner dog for body armor, som kan hjælpe en god del. Uanset om du bliver busted eller wasted, mister du dog alle dine våben så pas på med at stocke up eller husk i hvert fald at gemme ofte, så du ikke mister alt dit udstyr.

Der er også ret meget at lave i spillet. Du har story missions, side missions, emergency vehicle missions, ting at finde osv. Et problem for mig er dog, at en del af disse missioner er lidt skjulte. Du støder helt sikker på beskeden, når du hopper i en Taxi, der fortæller dig, at du kan køre som taxi for at tjene penge. Det er dog mindre sandsynligt, at du støder på 8 forskellige køretøjer parkeret diskrete steder, som starter hver sin mission. Dette er lidt ærgerligt, men bare husk at tjekke en liste, så du ikke går glip af disse.

Jeg overvejede efterfølgende, hvorvidt disse missioner blev nævnt i manualen til spillet så fandt Ps2-udgaven frem og satte mig til at kigge både manual og kort igennem. Det eneste, der bliver nævnt, er story missions, payphone-missioner, og at du kan være betjent, brandmand, taxichauffør og ambulancefører.

Nu er vi nået til det punkt, hvor GTA III viste sig at være ekstremt charmerende for mig. Det eneste kort, du har i spillet, er det lille mini-map i hjørnet af skærmen. Der er ikke noget stort kort, hvor du kan se hele spillets vejnet. Dette lyder nok lidt øv, men det tvinger spilleren til at lære genvejene og de forskellige øer fuldstændig.

Dette ændrer ret meget på, hvordan spillet føles, da jeg i hvert fald levede mig mere ind i byen. Det holdt op med at føles som en fuldstændig fiktiv by, men en reel by jeg skulle lære at navigere rundt i. Jeg ved ikke helt, det skaber bare en anden opfattelse af omgivelserne. Jeg faldt fuldstændig for dette aspekt og jeg overvejer at prøve at spille Vice City og San Andreas på samme måde. Eller i hvert fald være mindre afhængig af det større kort.

GTA III er stadig en stærk titel, der er værd at spille. Grafikken og styringen kan godt føles outdated, men missionerne er varierede og Liberty City er stadig fed at køre rundt i. Jeg vil derfor anbefale GTA III meget!

Leave a Reply

