Hue

hue_heroart_1920x1080
Løs farvebaserede puzzles i en skøn platformer.

Developer: Fiddlestick Games
Udgivelse: 30. august 2016
Platform: Pc, Ps4, Ps Vita & Xbox One

Hue handler om drengen med samme navn, der skal bruge farver til at løse puzzles for at kunne komme videre igennem verdenen. Du starter med en enkelt farve, og som du kommer gennem spillet, får du adgang til en del flere. Jo flere farver du har adgang til, jo mere avancerede bliver de forskellige puzzles dog også.

Farveskiftet foregår ved, at du aktiverer din farve-ring, hvor du frit kan vælge mellem dine indsamlede farver. Mens du vælger, er spillet gået i slow-motion, så du har tid til at vælge farve uden at skulle bekymre dig alt for meget, om hvad der sker, mens du vælger. Når du vælger en bestemt farve bliver alle ting med den farve gennemsigtige, og du kan f.eks. trække ting med andre farver “igennem” dem.

Der bliver introduceret flere elementer senere i Hue, og sværhedsgraden stiger på en passende måde. Generelt er de forskellige puzzles ret tilfredsstillende, især de mere avancerede og komplekse af dem. Der er dog et par enkelte, der var trælse pga. enkelte elementer, men det er virkelig kun et par få,  jeg havde problemer med.

En ting, jeg virkelig skal huske at nævne, er forresten, at udviklerne har været virkelig smarte! Det er et spil med fokus på farver, så hvad hvis du nu er farveblind? Intet problem! Der er en indstilling for at slå farveblind-mode til, så der er symboler på de forskellige dele af banen, så alle kan være med. De skal virkelig have ros for at have overvejet dette, så alle kan opleve deres puzzle platformer.

Historien bliver fortalt gennem breve, du samler op rundt i verdenen, og disse aktiverer en voice-over, der læser højt . De fleste steder efter disse er der nogle lange strækninger, du skal gennem så du ikke fokuserer på puzzles, mens der bliver læst op. Dette er på den ene side ret genialt, da du så virkelig ikke kan misse oplæsningen, men hvis du tager en tur gennem banerne igen, skal du igennem de her strækninger og denne gang uden voice-over. Dette er lidt øv, men ikke rigtig en deal-breaker.

Noget der måske kan være en mindre deal-breaker er nogle enkelte bugs. Jeg stødte på tre bugs, som dog hurtigt kunne undgås. Den ene krævede bare, at jeg gik tilbage til forrige bane og så videre igen, da en laser ikke virkede ordentligt. Senere var der en bestemt ting, der buggede helt ud, hvis jeg gjorde en bestemt del af banen hurtigt. Her skulle jeg bare vente et par sekunder, og så skete det ikke igen.

Jeg nød alle mine timer med Hue virkelig meget. Sværhedsgraden var passende hele vejen igennem, styringen var virkelig god, og overordnet har jeg ikke rigtig noget at brokke mig over udover de nævnte bugs. Det kan altså anbefales en del, især hvis du er til puzzle-spil.

Leave a Reply

