SteamWorld Heist


Alle skud gælder i dette charmerende spil!

Developer: Image & Form
Udgivelse: 7. juni 2016
Platform: iOS, Nintendo 3DS, Pc, Ps4, Ps Vita & Wii U

Der er en virkelig unik charme ved SteamWorld Heist. Jeg tror det skyldes kombinationen af spillets geniale gameplay og dets fjollede elementer. På den ene side er der et taktisk spil med dybde og på den anden side fokus på indsamling af hatte og spøjse samtaler med sine crewmates.

Spillet handler om en voksende besætning af steambots, ledt af kaptajn Piper Faraday, der tager kampen op mod forskellige fjender i forskellige dele af rummet. De mange steambots har forskellige classes, hvilket betyder forskellige våben og evner. Dette gør, at du fuldstændig kan tilpasse dit hold, når du skal igang med missioner.

Jeg holdt virkelig meget af dette aspekt, da det netop skabte lidt ekstra dybde i spillet. Mit hold havde f.eks. konsekvent medpacks og ekstra pistoler med, mens deres hovedvåben oftest havde lasersigte. Jeg var stor fan af lasersigtet pga. spillets turbaserede gameplay. I hver eneste tur skal der tages stilling til, hvad der er det smarteste træk.

Du kan bevæge din steambot et kort stykke, hvorefter du skyder, et længere stykke, hvorefter din tur slutter eller bruge nogle af de mange steambots’ evner. Det specielle er, at der skal sigtes manuelt ved hvert enkelt skud, hvilket kombineret med rikocherende kugler kan ende i nogle vilde trickskud, når der f.eks. skydes rundt om hjørner.

Dette resulterer også i, at hvert skud du misser, er fuldstændig din egen skyld. Der er ikke nogen hit-chances, der skal tages stilling til, men bare din egen evne til at nogenlunde sigte med de mange forskellige våben. Som jeg nævnte før, holdt jeg meget af pistoler med lasersigte, da jeg netop var dårlig til at sigte frit.

Et andet sted som spillet skinner er gennem dets sværhedsgrader. Et par af de senere missioner drillede mig en del, men der kan vælges sværhedsgrad ved hver eneste mission, og der er fem at vælge mellem. Jeg skiftede derfor bare sværhedsgraden et tak ned og nød resten af spillet uden at blive tromlet helt ned. Selvom det føltes lidt mærkeligt, så var spillet stadig virkelig underholdende, så det gik ikke udover oplevelsen.

Jeg nævnte i starten, at spillet også havde fjollede elementer, og det ene af dette involverer hatte. Udover våben og gear kan(skal) hver steambot udstyres med en hat. Du kan vælge at lade være, men spillet beder dig stærkt om at give dem en hat på, hvilket er en del af charmen.

Du kan skaffe hatte ved at købe dem i butikker rundt omkring, men der er også en anden mere fjollet metode. I kamp møder du ofte fjender med seje hatte, som du kan indsamle ved først at skyde dem af. Det skaber altså nogle virkelig sjove situationer, når du midt i en spændende duel dropper at dræbe fjenden, bare fordi du gerne vil have en tophat.

Et andet sted, hvor spillets charme kommer frem, er mellem missioner, hvor du kan tale med din besætning. Oftest er det bare små kommentarer eller korte samtaler, men det giver de forskellige steambots unikke karakterer og tilføjer bare en stor del til spillet. Det viser f.eks. også forholdet mellem nogle af karaktererne, som netop har en historie sammen.

Spillets mange missioner har forresten et stjernesystem tilknyttet, hvor du på hver mission kan optjene et bestemt antal stjerner ved at udføre bestemte ting. Selvom det ofte er let at skaffe alle stjerner i første forsøg, er det sjovt at gå efter at indsamle dem alle, hvis man endelig misser en af dem. I nogle butikker kræves der også et bestemt antal stjerner, før du kan købe nogle af de dyrere ting. Det er altså ikke bare et meningsløst rating-system, men har et formål.

SteamWorld Heist er et super charmerende spil, og selvom jeg har gennemført missionerne, vil jeg helt klart vende tilbage for at lave flere trickskud og få indsamlet flere hatte. Sad og ærgrede mig virkelig meget, da jeg kom til at misse en krone og i stedet dræbte fjenden med den på. Der er altså en del replayability i spillet, og jeg kan anbefale det virkelig meget!

Leave a Reply

