Apotheon


Metroidvania fyldt med græsk mytologi og meget variation.

Developer: Alientrap
Udgivelse: 3. februar 2015
Platform: Pc & Ps4.

Efter at have gennemført Apotheon ved jeg stadig ikke helt, hvordan jeg har det med spillet. På den ene side har jeg været ret underholdt og har nydt, hvor meget variation der er i spillet. På den anden side synes jeg, styringen var frustrerende, hvilket påvirkede kamp ret meget og skabte nogle ret trælse situationer.

Spillet foregår i det gamle Grækenland, hvor guderne straffer menneskerne på Zeus’ ordre. Soldaten Nikandreos møder Hera, som beder ham om at tage kampen op mod guderne, hvilket han går med til. Det meste af spillet foregår på Olympus, hvor Nikandreos skal udføre adskillige opgaver for at få adgang til de forskellige guder.

Jeg skriver adskillige opgaver, og jeg blev ret overrasket af dette. Jeg havde lidt forventet, at der var samme struktur i hvert område, men de fleste af områderne havde nogle ret unikke opgave-strukturer. Dette gav spillet et friskt pust, da man aldrig var helt sikker på, hvad der skulle ordnes for at få adgang til guden i det område.

Apotheon har forresten også lette rpg-elementer, da du kan opgradere armor/våben skills, købe nye opskrifter og ret meget tilpasse Nikandreos til din spillestil. Jeg gik efter store skjolde og holdt meget af spyd, mens der også er køller, økser, kastespyd og en del flere slags våben. Dine våben har dog begrænset liv, så efter nogle kampe er det ret sandsynligt, at det er opbrugt og går i stykker. Jeg synes dog konstant, at jeg fik nye våben, så jeg var aldrig i store problemer.

Og nu til kamp og styringen. Generelt er styringen lidt floaty, og Nikandreos kan godt vælte lidt rundt, hvilket er lidt ærgerligt. Der er gået sport i at nævne Dark Souls uanset, hvilket spil, der diskuteres, men jeg føler, at det er passende her. Hvis styringen var mere tight, som den er i Dark Souls-serien, ville jeg have nydt kamp i Apotheon så meget mere. Men når den er floaty, går det hurtigt fra udfordrende til frustrerende.

Når du er i kamp, kan du bruge forskellige angreb. Alt efter hvordan analog-pinden kombineres med attack-knappen laver Nikandreos forskellige angreb. Dette er super smart, men i de fleste kampe betyder det, at man bare kommer til at lave random angreb, fordi man oftest er i bevægelse imens. Dette fordi størstedelen af de fjender, du støder på konstant, bevæger sig bagud efter at have angrebet. Så ofte angriber du og rammer, prøver at angribe igen, men misser, fordi de bakker væk.

Og før du skriger, at jeg bare skal bevæge mig lidt og så angribe, så virker det oftest heller ikke, fordi fjenderne bevæger sig lidt for hurtigt, og de fleste angreb har et lille delay. De fleste kampe får altså et mærkeligt tempo, da du burde kunne dræbe fjenden virkelig hurtigt, men fejler, fordi fjenden bakker hurtigt væk. Derudover er der projektilerne, som en del fjender er udstyret med. Nogle gange bliver du udsat for hvad der bedst, kan beskrives som enemy-spam. Altså hvor en stor mængde fjender dukker op og bare begynder at skyde samtlige spyd/pile på dig.

Du er dog udstyret med et skjold, så du kan blokere de fleste projektiler, men hvis du blokerer, kan du ikke angribe, så hvis der også er melee-angribere, bliver det igen bare frustrerende. Senere i spillet støder du på flyvende fjender, og her mødte jeg endnu et problem i spillet. Det at skulle vælge mellem udstyr.

Det her punkt gør mig lidt trist, da det faktisk er en super smart ide, og det fungerer til dels også. Du har fire kolonner af udstyr tilgængelige i hjørnet på skærmen, og du skifter mellem disse med dit d-pad. Kolonnerne er inddelt i melee-våben, ranged-våben, offensive ting/bomber og healing/support-ting. Når du kører over på en kolonne, kan du scrolle op og ned gennem alt dit udstyr og har derfor let adgang til det hele.

Problemet opstår bare, når du skal gøre dette midt i kamp, og de konstant virker til at være på udstyr, du ikke vil bruge. Flere gange ville jeg skifte over til bue og pil, så jeg kunne skyde de flyvende fjender ned, men så var den rykket over på kasteøkser eller noget helt andet. Det samme med de andre kolonner og værst var dog i en bestemt boss-kamp. Du skal samle et unikt våben op for at svække bossen, men lige så snart den skifter tilbage til dit eget udstyr, vælger den bare det våben, der var øverst i kolonnen, i stedet for det du brugte før. Dette gjorde denne boss-kamp ret frustrerende, da jeg konstant skulle kæmpe imod disse quick-menus.

Der er en del boss-kampe i Apotheon, og de fleste var dog virkelig interessante. En del af dem led dog igen under, at fjenden konstant bevæger sig væk, så du skal følge efter, så bliver du skudt af projektil, og så hopper de væk igen. Det forlænger en del af kampene unødvendigt meget.

Spillet skal dog have ros for dets hemmeligheder. Du støder på forskellige objekter i spillet, som har vage beskrivelser, men låser op for forskellige skatte og områder. Jeg stødte på en nøgle, som jeg ikke forstod beskrivelsen af, men en time senere stødte jeg på et område, hvor jeg skulle bruge den. Der er virkelig mange af denne slags “hemmeligheder” i spillet og derfor nok at lave, hvis man elsker at udforske hvert eneste hjørne af samtlige kort.

Alt i alt har jeg været ret underholdt og har lidt lyst til at udforske mere af Apotheon, men jeg ved ikke om, jeg gider at bruge mere tid på dets kamp-system, da det virkelig bare er frustrerende i længden. Jeg vil dog anbefale spillet alligevel, da det stadig ender med at være en lille smule mere underholdende end frustrerende.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.