Bedlam: The Game by Christopher Brookmyre


Fedt koncept, men virkelig ringe gameplay og alt for mange bugs.

Developer: RedBedlam
Udgivelse: 14. oktober
Platform: Pc, Ps4 & Xbox One.

Bedlams beskrivelse fangede mig , så jeg har set frem til at få det spillet i noget tid, men efter at have gennemført det ville jeg dog ønske, jeg havde ventet lidt længere, så jeg muligvis bare havde droppet ideen helt.

Du vågner op inden i et velkendt spil fra hovedpersonens barndom og så handler det egentlig bare om at finde en vej ud. Hvis det overhovedet kan lade sig gøre. Spillet kører meget på at finde sted i en digital verden, så det indeholder f.eks. glitches, du bevæger dig gennem til andre spil-universer.

Bedlam har dog nogle seriøse problemer, og overordnet blev det hurtigt en frustrerende oplevelse. Du får f.eks. adgang til en masse forskellige våben, men en stor del af dem er bare ikke særlig optimale til spillets fjender, som ofte bare bevæger sig spøjst, fordi de bugger ud. I andre spil kan man ofte se mønstre, i hvordan fjenderne bevæger sig, men i Bedlam oplevede jeg ofte, at fjender stod og roterede på stedet, nærmest hoppede fra side til side eller bare løb i mærkelige zigzag-ruter mod mig. Det virkede generelt som om, der var problemer med fjendernes pathfinding, hvilket bare blev mere og mere tydeligt.

Kombiner det med ringe våben, og så har du en frustrerende fps foran dig. Bedlam vil virkelig gerne være en nostalgisk oplevelse, og derfor trækker det på f.eks. Quake og Unreal Tournament, og på sin vis lykkedes dette også. Problemet er bare, at de ikke har fixet de små irritationer, der var ved disse spil, men i stedet nærmest highlighter dem, når det bliver sat i en moderne kontekst.

At fjenderne opfører sig mærkeligt, har jeg dog også et endnu bedre eksempel på. I den ene bane skal man overleve en masse zombier i et rum med en række platforme forbundet med trapper. Jeg løb helt op i toppen, hvorefter jeg fandt ud af, at fjenderne ikke kunne bevæge sig ud på den del, jeg stod på. De stod bare og lavede mærkelige bevægelser få skridt fra mig, mens jeg følte, at jeg snød systemet, selvom jeg stod et helt legit sted.

Samtidig skete det ofte i spillet, at der bare blev kastet fjender i hovedet på én, hvilket ville være fedt, hvis spillets våben var sjovere at bruge. Endnu værre er det, når der bliver spawned en håndfuld fjender hele vejen rundt om dig, alle udstyret med RPGs eller lignende våben. Dette bliver nærmest standard i de sidste baner i spillet, og jeg endte oftest med at bare løbe forbi disse, da det blev så frustrerende at prøve at kæmpe samtlige fjender.

I forhold til dette skal jeg også nævne et andet frustrerende element ved fjenderne. De har forholdsvis god accuracy, hvilket er fair, men de kan spotte dig på helt fjollede afstande, så når du senere møder fjender med snigskytterifler/railguns og den slags stærkere våben, bliver det virkelig bare irriterende. En af de senere baner er et større åbent område, og det bliver så tydeligt, hvor unfair det er, når fjenderne kan spotte dig på ekstreme afstande og dermed få et skud ind, før du overhovedet har indset, at de er der. Dette var også et problem med en af de tidligere baner i spillet, hvor jeg ofte var forvirret over, hvor jeg blev skudt fra, og så var det en fjende med en automatriffel flere husblokke væk.

Hvis vi vender tilbage til bugs, så stødte jeg på alt for mange i forhold til, hvad jeg gider at deale med. Dialogen scrollede ekstremt hurtigt forbi på skærmen på et tidspunkt, jeg kunne ikke bevæge mig en anden gang, jeg har prøvet at loade ind i et tomt område, hvor jeg også sad fast og generelt skete der bare mærkelige irriterende ting.

Det ultimativt værste var dog, at det store enemy spam resulterede i fps drops, som ikke var til at ignorere. Vi snakker om powerpoint slideshow her og oftest skyldtes det, at spillet spawnede så mange fjender ind med våben som rocket launchers, så der er fjender,  projektiler og andre spilobjekter over det hele. Dette var også en af grundene til, at jeg ofte løb forbi fjenderne, da det bare ville blive ekstremt frustrerende at skulle kæmpe mod dem i en slags slideshow.

Spillet er også fyldt med referencer til andre spil og serier og i starten var det sjovt nok at kunne genkende dem. Det blev dog hurtigt lidt for meget for min smag og især, fordi de ofte bare føltes som om, de var der bare… fordi. Det blev ofte brugt som en slags punchline eller bare hovedpersonen, der nævner dem. Altså, det er fedt nok at sidde og kunne genkende referencerne, men samtidig virkede det bare lidt meningsløst.

Og så til boss-kampene i Bedlam! Jeg må indrømme, at jeg ikke har særlig meget godt at sige om dem. De er trivielle, kedelige og føles virkelig som spild af tid. Den første boss, du støder på, er bare en stor bullet sponge, som slår ekstremt hårdt. Senere møder du på en boss, der spawner fjender ind, men det er så mange, at der igen kommer fps drops. Og lige så snart du har dræbt dem, stopper bossen med at sende flere ind. Det virkede ret mærkeligt at være midt i en episk kamp og så var der intet til at angribe hovedpersonen.  Samtidig har den sidste boss-kamp nogle andre irriterende mechanics, som højst sandsynlig resulterer i, at du spilder ekstra meget tid på at få gennemført spillet.

Alt i alt var Bedlam en skuffende oplevelse, og det irriterer mig ærlig talt lidt, for det har virkelig meget potentiale. Det kunne have været en fed nostalgisk tur gennem FPS-universer, men i stedet blev det en frustrerende reminder om en stor del af de problemer, der plagede netop de titler spillet refererer til. Jeg kan virkelig ikke anbefale Bedlam til nogen.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.